Två skolor kan få nya paviljonger

Alvviksskolan bör behålla paviljongerna med anledning av flyktingsströmmen som gör att kommunen behöver fler skolplatser de närmaste åren.
Alvviksskolan bör behålla paviljongerna med anledning av flyktingsströmmen som gör att kommunen behöver fler skolplatser de närmaste åren.
4 200 nya skolplatser behövs i Stockholms stad, bland annat på grund av alla nyanlända flyktingbarn. Utbildningsförvaltningen ska nu utreda om Äppelviksskolan och Smedslättsskolan är lämpliga platser för nya skolpaviljonger – och utanför Alviksskolan är tanken att de befintliga paviljongerna ska vara kvar.

Antalet asylsökande och ensamkommande barn har under 2015 ökat enormt i Stockholms stad. För att klara av trycket som uppstått på skolorna ska utbildningsförvaltningen utreda om man kan bygga minst 16 paviljonger till höstterminen på flera skolgårdar i kommunen.

I Bromma ska man bland annat utreda om paviljonger med 112 skolplatser kan sättas upp vid Äppelviksskolan. Tanken är att de ska innehålla fyra klassrum plus gruppgrum och personalutrymmen. Utanför Alviksskolan är tanken att de evakueringspaviljonger som finns där i dag ska vara kvar även efter 2017. Smedslättsskolan är ”reservskola” där paviljonger kan behöva byggas.

– Vi vill att skolor i hela staden ska hjälpa oss att klara utmaningen och berikas av att få elever med annan bakgrund. Tidigare har bara ett 15-tal skolor tagit emot barnen. Vi ska kunna hjälpas åt för att klara av det här, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

Utbildningsförvaltningen ber därför nu om 80 miljoner kronor extra och sätter igång ett arbete med att söka tillfälliga bygglov på skolgårdarna.

Totalt vill man skapa 4 200 nya platser i gymnasie- och grundskolan till höstterminen. Merparten, 2 800 platser, ska skapas för grundskoleelever, och resten för gymnasielever.

Platserna kommer att fylla behovet för flera år framöver. I fem år skulle paviljongerna kunna stå kvar.

Hur ska man kunna rekrytera de lärare som behövs?

– Vi har frågat pensionerade lärare om de kan jobba igen och responsen har varit bra där. Sedan har vi ett pilotprojekt där vuxna nyanlända kan få praktik och inom två år bli behöriga lärare i en Stockholmsskola, säger Olle Burell.