Två tågolyckor på fem dagar

Olyckan vid järnvägsövergången i Djursholms Ekeby orsakade stopp i trafiken förra tisdagsmorgonen.
Olyckan vid järnvägsövergången i Djursholms Ekeby orsakade stopp i trafiken förra tisdagsmorgonen.
Roslagsbanan fick en svart inledning på det nya året. I Vallentuna dog ett barn vid en krock mellan bil och tåg.

I Djursholms Ekeby krockade ett tåg med en bil som släpades med flera meter utmed spåret.

Förra fredagen dog en 8-flicka när en personbil krockade med Roslagsbanan vid en plankorsning i Ekskogen.

Flickan satt i bilen som av oklar anledning hamnade på spåret i en plankorsning nära hållplatsen Ekskogen. Hennes pappa och syster, som också färdades i bilen, skadades lindrigt.

Samtliga personer är hemmahörande i Vallentuna.

Just nu utreder SL, polisen och haverikommissionen olyckan. Bland annat undersöks det säkerhetssystem som gör att tåget ska bromsa automatiskt till exempel om bommarna är uppe.

Fem dagar senare körde en kvinna i Danderyd sin bil in mot stan vid niotiden på morgonen förra tisdagen. Det snöade och bilisterna körde långsamt på kö efter varandra. När bommarna gick upp vid järnvägsövergången Danderydsvägen/Ekebydalsvägen i Djursholms Ekeby, började kvinnan köra över spåret men blev stående mitt på det när bommarna gick ner igen eftersom ett nytt tåg var på väg.

Bakom henne i bilkön stod byggnadsarbetaren Gazi Kayan.

Han såg att bilen blev stående mellan bommarna, hur kvinnan gick ut ur bilen och att en pojke i tioårsåldern sprang bort från spårområdet.

Sedan återvände kvinnan till bilen där ett mindre barn fortfarande satt kvar.

Tåget tutade i ett tiotal sekunder och bromsade. Sedan smällde det och bilen släpades ett antal meter med tåget utmed spåret.

Ambulans var snabbt på plats. Enligt polisuppgifter skadades föraren lindrigt medan barnen klarade sig utan skador.

Polisen som var på plats gjorde bedömningen att inget brott har begåtts.

Jesper Pettersson, pressansvarig på SL uppger att SL planerar att pröva ett nytt säkerhetssystem vid järnvägsövergången vid Danderydsvägen/ Ekebydalsvägen samt i Frescati.

Systemet innebär att en sensor vid järnvägsövergången automatiskt skapar en stoppsignal för tåget om det finns något hinder på spåret.

– Förhoppningsvis kommer det på plats under våren, säger Jesper Petersson.

Roslagsbanan är Stockholms mest olycksdrabbade järnväg. Minst 20 personer har dödats av tåget de senaste tio åren.