Min lokala hjälte

Ja till tvärbanan – Kistagrenen påbörjas 2017

Så här kan det se ut vid Solvalla om några år, när tvärbanan byggts ut från Ulvsunda.
Så här kan det se ut vid Solvalla om några år...
Så här kan det se ut vid tvärbanans nya station i Ursvik om några år.
...och så här kan det se ut i Ursvik.
I dag röstade landstingsfullmäktige ja till utbyggnaden av tvärbanan från Ulvsunda till Helenelund.
Det innebär att projektet för 4,9 miljarder börjar byggas redan nästa år.

I dag klubbade landstingsfullmäktige igenom det beslut som innebär att tvärbanan byggs ut från Ulvsunda till Helenelund.

Det innebär att det omdiskuterade projektet, som beräknas kosta närmare 5 miljarder kronor, kan börja byggas redan nästa år.

Efter flera turer där det bland annat spekulerades i att tvärbanans nya dragning kunde försenas i uppemot fem år, kunde Mitt i under våren rapportera att det kunde bli byggstart för tvärbanans Kistagren redan 2017 efter en överenskommelse mellan Alliansen och Miljöpartiet i landstinget. Parterna kom överens om att finansiera utbyggnaden genom att bland annat höja priset för SL-kortet med 40 kronor per månad från och med nästa år. Under hösten röstade landstingsstyrelsen ja till projektet, och nu blev det nu alltså även ja i högsta instans – landstingsfullmäktige.

Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson i Miljöpartiet är nöjd med dagens beslut.

– För oss är det viktigt att satsa på kollektivtrafiken och det kan vi göra genom den här överenskommelsen som vi har tillsammans med Alliansen. Vi kan satsa på spårsatsningar som länge legat på is, och nu kan vi satsa på kollektivtrafik tillsammans med bostadsbyggande och minska bilberoendet, säger hon.

Kistagrenen kommer att kosta närmare 4,9 miljarder kronor, och ska bestå av åtta kilometer spår, tio hållplatser/stationer, 20 vagnar och en uppställningshall i Rissne.

Landstinget kommer att stå för merparten av notan – 3,3 miljarder – medan de berörda kommunerna Stockholm, Sundbyberg, och Sollentuna betalar 1 miljard tillsammans. Ytterligare 600 miljoner kommer från staten via den ”regionala länsplanen”.

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, menar att miljardsatsningen är nödvändig sett ur ett längre perspektiv.

– Det här är en satsning som inte bara handlar om miljarder utan om ny och utbyggd kollektivtrafik, i en del av länet som behöver det. Det kommer gå hand i hand med bygget av tusentals bostäder, uppemot 16 000. Så det är många goda ting som här sammanfaller, säger Kristoffer Tamsons.

Det nya tvärbanespåret planeras att byggas i två omgångar. År 2021 ska banan var färdig fram till Ursvik och 2023 hela vägen till Helenelund.

Fakta

Här är den nya grenen

  • Norra Ulvsunda (befintlig)
  • Bromma blocks
  • Bromma flygplats
  • Solvalla
  • Rissne (byte till blå t-bana)
  • Ursviks torg
  • Ursvik norra
  • Ärvinge
  • Kista centrum (byte till blå t-bana)
  • Kistamässan
  • Helenelund (byte till pendeltåg)