ANNONS

Tvärbanan till Rissne utreds igen

Det blev inget beslut om tvärbanan via Rissne och Ursvik.

Nu måste SL utreda ärendet en gång till.
ANNONS

Tvärbanans Kistagren är en segdragen historia. Bygget mellan Ulvsunda och Sollentuna, via Rissne och Stora Ursvik, skulle ha startat 2014, men sköts fram till 2016.

Förra veckan väntades Stockholms landstings trafiknämnd klubba utbyggnaden. Men de borgerliga politikerna ansåg att det återstod frågetecken och att priset, 5,6 miljarder kronor, var för saftigt. Nu måste tvärbanan utredas igen. Ett nederlag för Sundbyberg, anser kommunstyrelsens ordförande Jonas Nygren (S).

– Det är allvarligt och kostsamt för både oss och fastighetsägarna. Vi planerar 4 000 bostäder i Ursvik som i dag saknar kollektivtrafik, säger han.

Samtidigt hoppas Jonas Nygren nu att Sundbybergs synpunkter blir tillvaratagna.

– Jag är glad att ärendet återremitterades. Hellre det än att besluta om en dålig lösning, säger han.

Sundbyberg och SL är inte överens om hur tvärbanan ska byggas ut.

SL vill köra tågen fort på spår omgivna av biltrafik för att klara 6-minuterstrafik. Sundbyberg vill ha tvärbana i gatumiljö, något som SL påpekat innebär stor risk för förseningar.

Oppositionsråd Mikael T Eriksson (M) anser att Sundbybergs majoritet tänker fel.

– Jonas Nygren vill ha tuff tuff-tåg, det ska gå långsamt med sämre turtäthet. Det är bra att man vill göra banan billigare, men något Bullerby-tåg genom Sundbyberg lär det inte bli, säger han.

ANNONS

Diskussion mellan SL och Sundbyberg pågår fortfarande. När Kistagrenen kan klubbas är inte klart.

Nygren vill ha tuff tuff-tåg, det ska gå långsamt med sämre turtäthet.Mikael T Eriksson (M) Oppositionsråd

ANNONS