Långtradarna dundrar förbi på Glömstavägen. På ena sidan vägen polishuset, på andra ett bostadsområde med flera förskolor och skolor.

Tanken är att motortrafikleden som planerats sedan 1980-talet ska avlasta Glömstavägen på tung trafik. Men ännu har inget hänt.

– Sedan jag föddes har jag hört om den här vägen. Till en början läste jag alla förslagen, men nu orkar jag inte ens hålla koll på de olika vändorna och var de står i processen, säger Pernilla Larsdotter Bisting är ute på promenad med hunden Tezo.

Hon vill framför allt att Glömstavägen ska bli mindre trafikerad av tung trafik.

– Den är underdimensionerad, det är mycket värre att det står bilar på tomgång hela morgnarna och eftermiddagarna än att vi får en väg som är större. Nu har jag förmånen att kunna jobba hemma, men när jag jobbade i Södertälje satt jag på Glömstavägen en halvtimme varje morgon och varje kväll, säger hon.

Vajiheh Moosavi och hennes familj flyttade in i huset år 2000. Mäklaren sa att de skulle vara av med vägen om två år, men inget har hänt.

Vajiheh Moosavi och hennes familj flyttade in i huset år 2000. Mäklaren sa att de skulle vara av med vägen om två år, men inget har hänt.

Pekka Pääkkö

Olycksdrabbad väg

En bit längre bort längs Glömstavägen bor Vajiheh Moosavi på Lillerudsvägen, ett stenkast från den hårt trafikerade vägen. Hon låter uppgiven när vi nämner tvärförbindelsen.

– Man har pratat om den nya vägen i 40 år. När vi flyttade hit år 2000 sa mäklaren att om två år är ni av med den här vägen. Mina barn var små, vi fick köra dem överallt eftersom vi var rädda för vägen. Nu har vi barnbarn och vi har bott här i 25 år och inget har hänt, säger hon.

Vajiheh Moosavi säger att det är värst på eftermiddagarna, mellan 14 och 18 är det som mest tung trafik. Deras gata har en utfart till Glömstavägen, men det går inte att köra ut där. Istället kör de ut vid Gustadv Adolfsvägen.

– Det är hemskt, det har varit väldigt många olyckor, många har mist livet på den här vägen. Min mans kollega krockade och dog här. Det var någon gång skulle köra om.

Nu har vi barnbarn och vi har bott här i 25 år och inget har hänt.

Stefan Anglerfjord hämtar upp sambon Catarina Öhman och hunden Bosse med bilen. "Jag har hört att det här skulle bli en lokalgata sedan 1995 när jag flyttade hit.  Min personliga åsikt är att det finns alldeles för många instanser att överklaga. När det väl kommit ett beslut kan någon överklaga hur länge som helst", säger Stefan.

Stefan Anglerfjord hämtar upp sambon Catarina Öhman och hunden Bosse med bilen. "Jag har hört att det här skulle bli en lokalgata sedan 1995 när jag flyttade hit.  Min personliga åsikt är att det finns alldeles för många instanser att överklaga. När det väl kommit ett beslut kan någon överklaga hur länge som helst", säger Stefan.

Pekka Pääkkö

Flera miljarder dyrare

När Mitt i Huddinge förra året skrev om den långa vägen mot en ny väg räknade Trafikverket med byggstart 2026. Nu kommer det dröja minst 2-3 år till. När regeringen i förra veckan presenterade byggstarter för nya infrastrukturprojekt fanns inte Tvärförbindelse Södertörn med. Inte heller bland planerade byggstarter.

Istället fick Trafikverket i uppgift att gå igenom kostnaderna igen och återkomma senast den 19 maj.

– Vi har redan gjort en ganska stor översyn av kostnaderna, men vi behöver fortsätta med det och titta på möjliga besparingar, säger Alexandra Stassais Söderblom.

2022 beräknades kostnaden för tvärförbindelsen till 15,9 miljarder kronor. När Trafikverket lämnade in en ny kostnadskalkyl i höstas var den uppe på 21,1 miljarder kronor. Dessutom har kostnaden för Vårbybroarna stigit med 400 miljoner kronor.

– Vi måste titta på om nyttan överstiger kostnaden för alla delar i dialog med departementet. Vi har ganska korta tid på oss, så det blir väldigt intensivt.

Längs resans gång har det tillkommit nya trafiklösningar som bättre ska skydda naturen. Finns det risk att de får stryka på foten nu?

– Jag kan inte svara på det. Vi har en vägplan som ger oss vissa förutsättningar, man kan inte bara ändra en vägplan så där. Det är jättehårt styrt i miljöbalken.

När – eller om – tvärförbindelsen kommer börja byggas är oklart. Men klart är att det dröjer innan den tunga trafiken lämnar Glömstavägen.