Tvärstopp i trafiken – igen

"Det är trist att de inte får signalsystemet att funka och det känns lite larvigt att man fortfarande måste byta tåg i Alvik", säger Tova Dolk Flodin, 23 år, som bor i Johannesfred och pluggar på Stockholms Universitet.
"Det är trist att de inte får signalsystemet att funka och det känns lite larvigt att man fortfarande måste byta tåg i Alvik", säger Tova Dolk Flodin, 23 år, som bor i Johannesfred och pluggar på Stockholms Universitet.
Problemen med signalsystemet är en långkörare på tvärbanans Solnagren. Nu är det dags för ytterligare ett planerat stopp.

– Det är trist att det inte får det att fungera, säger resenären Tova Dolk Flodin.

Antalet resenärer på tvärbanans Solnagren har ökat successivt sedan öppnandet i november 2013. I dag är det mellan 15 000 och 16 000 resenärer som stiger på varje dygn jämfört med runt 8 000 – 9 000 vid starten. Men resenärerna är hårt prövade.

De tekniska problemen har avlöst varandra. Det handlar både om oplanerade och planerade stopp. Under 2015 var det över 1 300 inställda avgångar – men två tredjedelar av dem berodde på en lastbilsolycka som drog ner en ledning i september.

2014 var det ännu mer krångel med tekniken. En majoritet av de 851 oplanerade inställda avgångarna berodde på problem med signalsystemet.

– Det är naturligtvis jättetråkigt. Det är ingen som inte vill att det inte ska fungera, säger Lars Liljegren, affärsområdesansvarig på trafikförvaltningen.

Nu ska tvärbanan mellan Solna station och Alvik vara avstängd – igen – mellan den 30 januari till 1 februari på grund av underhållsarbete. Under perioden kommer ersättningsbussar att finnas längs med sträckan i stället, uppger SL.

Varför tar det en sådan tid innan det fungerar?

– Jag vet inte hur jag ska svara på den frågan. Om man jämför med att bygga en väg så är det vitt skilda lagstiftningar som man måste följa. När man sysslar med spårtrafik är det en komplex lagstiftning och man måste uppfylla en massa krav kring olika scenarion. Du måste bevisa att du uppfyller säkerheten och det görs steg för steg. Du ska till exempel inte kunna passera en signal om det är rött, säger Lars Liljegren.

Han säger att han inte har ”några problem att förstå resenärerna” och deras frustration.

– Tyvärr är problemen med signalsystemet svårkommunicerbart och det är få människor som har en insikt i den här världen. Lagstiftningen kring spårtrafik skiljer sig radikalt från lagstiftningen kring till exempel en väg.

Att många resenärer är arga över alla stopp märker spårvagnsföraren Fredrik Forssberg.

– Det kommer fram resenärer varje dag och gnäller, säger han.

När Lokaltidningen Mitt i pratar med folk vid stationen i Alvik är de flesta medvetna om – och missnöjda med – problemen.

– Det gör att jag väljer att inte ta tvärbanan. Jag tar bussen i stället, säger Birgitta Gustafson, 67 år, som bor i Ulvsunda.

Trafikförvaltningen beställde det nya signalsystemet år 2009 av företaget General Electric för nästan 200 miljoner kronor.

Systemet skulle vara igång i december 2012 men de tekniska problemen har avlöst varandra ända sedan starten.

Birgitta Gustafson tycker att det är ”uselt” att man gjort en upphandling av ett signalsystem som fortfarande inte fungerar – efter tre år.

– Jag fattar inte att det kan vara så, säger hon.

Tvärbanans äldre och första sträcka, den mellan Alvik och Sickla, har ett äldre signalsystem. Målet är att koppla ihop de två signalsystemen och att då kunna köra tätare turer på hela sträckan.

Enligt SL kommer ihopkopplingen av signalsystemen troligen att ske sommaren 2017 alltså nästan fem år senare än det var tänkt.

Fakta

Många stopp på få år

Tvärbanan mellan Alvik och Solna har varit avstängd under längre perioder våren 2013, sommaren 2014, sommaren 2015 och senhösten 2015. Ytterligare en längre avstängning är planerad under våren 2016.

Utöver det har det varit ett antal kortare planerade avstängningar.

Under 2015 drabbades tvärbanans Solnagren av 1 350 oplanerade stopp. Av dem berodde två tredjedelar på en lastbilsolycka i september. De andra stoppen berodde till största delen på problem med signalsystemet.

2014 var det sammanlagt 851 stopp på Solna­grenen. Den främsta orsaken var problem med signalsystemet.

Källa: Trafikförvaltningen

Hur har alla stopp påverkat dig?

Lokaltidningen Mitt i pratade med ett gäng härdade resenärer.

Henning Nilsson, 33 år: ”Det är jättejobbigt. Jag åker här varje dag till jobbet i Ulvsunda industriområde. Det är lite olika hur det fungerar med ersättningsbussarna, är det bilköer tar det lång tid. Ibland kommer jag för sent till jobbet på grund av tvärbanan.”
Isabelle Eoka, 23 år: ”Jag åker tvärbanan till jobbet i Bromma Blocks flera gånger i veckan och är van vid stoppen. Jag är ingen klagomänniska och tycker att det fungerar bra med ersättningsbussarna.”
Joel Florén, 26 år: ”Den senaste tiden har det fungerat bra men jag har varit rätt frustrerad över att de aldrig fixar till det här. Det skulle ju ha varit klart för ganska många år sedan. Med ersättningsbuss tar det tio–femton minuter längre till Alvik.”
Birgitta Eriksson, 62 år: ”Det har varit mycket, mycket strul! Man är alltid på sin vakt om den ska gå eller inte. Ibland finns det ingen information och då går man där och väntar och så kommer inget tåg. Hade den fungerat hade tvärbanan varit bra.”
Krister Björnsjö, 76 år: ”Det är jobbigt att behöva kolla hela tiden om tvärbanan går eller inte. Det är urdåligt att signalsystemet inte fungerar. Jag skulle önska att de löste problemen nu. Jag brukar åka här när jag ska till Söder för att den här vägen är trevligare.”