Tvåspråkiga lektioner hyllas

Redan efter knappt ett år i skolan pratar Naji Behara och Qumaima Affene bra svenska. Till sin hjälp i klassrummet har de arabisktalande läraren Aida Zayat.
Redan efter knappt ett år i skolan pratar Naji Behara och Qumaima Affene bra svenska. Till sin hjälp i klassrummet har de arabisktalande läraren Aida Zayat.
Lektioner med en svenskspråkig lärare och en som även pratar arabiska har gett nyanlända elever i Botkyrka ett lyft.

Den tvåspråkiga undervisningen på Falkbergsskolan hyllas av både lärare och elever.

I ett klassrum på Falkbergsskolan i Tullinge undervisar lärarna Aida Zayat och Roger Tillberg ett 15-tal elever. De flesta bor i norra Botkyrka och ingen av dem har bott särskilt länge i Sverige.

En av dem som sitter i klassrummet är Naji Behara som bor i Norsborg. Han kom till Sverige från Syrien för ett och ett halvt år sedan och har bara gått på skolan i knappt ett år.

– Detta är ett jättebra sätt för oss som är nya i Sverige att lära oss svenska. Det är mycket lättare när man direkt kan få hjälp med att översätta ord av Aida (Zayat), som pratar arabiska, säger han.

Hur är det att gå i skolan så långt hemifrån?

– Jag har kompisar både i Norsborg och här i Tullinge, så jag tycker att det fungerar bra, säger Naji Behara.

I två och ett halvt år har försöket där nyanlända elever skjutsas till Falkbergsskolan för att undervisas på både svenska och arabiska pågått i Botkyrka. Efterhand slussas de ut i ”vanliga” klasser och får undervisning bara på svenska.

Qumaima Affane som flyttade till Tumba från Marocko för knappt ett år sedan, och som också går i klassen, berättar att hon redan läser flera ämnen med andra klasser på skolan.

– Slöjd, idrott och hemkunskap och matte läser jag med andra klasser. Det är bra för då får jag träna på svenska mer, säger hon.

Sedan projektet startade har 25 elever gått igenom högstadiet i tvåspråksklassen. De allra flesta har blivit behöriga för gymnasiet.

Rektorn på Falkbergsskolan, Susanne Englund, mena att projektet är en pedagogisk succé.

– Tittar man bara på elevernas resultat går det jättebra, säger hon.

Trots att vi enbart hör positiva tongångar kring tvåspråksprojektet är det bara klassen på Falkbergsskolan som arbetar på det sättet i hela kommunen.

– Vi vill gärna göra samma sak på fler skolor och för flera språkgrupper. Men för det krävs det att det kommer tillräckligt många nyanlända som talar samma språk och som är i rätt ålder, säger Ebba Östlin (S), ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka.

Eleverna vet redan vad de vill jobba med i framtiden. Nadji Behara vill läsa ekonomi och bli revisor. Quamaima Affane siktar på en annan karriär:

– Jag vill bli sportläkare, för jag gillar sport. Framför allt fotboll, säger hon.

Fakta

Ska ha arabiska som modersmål

Nyanlända kan erbjudas att gå i tvåspråksklassen via mottagningsenheten i Botkyrka.

Föräldrarna väljer om de vill placera sina barn där, via skolvalet.

Kriterierna som behöver uppfyllas för att börja i tvåspråksklassen är att man har arabiska som modersmål eller skolspråk och att man går årskurs 6-9.

Elever skjutsar mellan hem och skola med en abonnerad taxibuss.

Källa: Botkyrka kommun