Tvingas till dyr balkong

Therese Pihl reagerar mot att hyresgästerna på Oppegårdsstråket behandlas olika. Vissa tvingas betala för inglasad balkong, medan andra kan välja bort den.
Therese Pihl reagerar mot att hyresgästerna på Oppegårdsstråket behandlas olika. Vissa tvingas betala för inglasad balkong, medan andra kan välja bort den.
När fasaderna på Oppe­gårdsstråket började renoveras togs de inglasade balkongerna bort hos hyresgästerna.

Nu tvingas de börja ­betala för en ny inglasning, även om de inte vill det.

Therese Pihl bor på Oppegårdsstråket i centrala Tureberg. Med sin tidigare hyresvärd Sollentunahem betalade hon av ett hyrestillägg för en inglasad balkong som hon hade tidigare.

Nyligen togs inglasningen på balkongen bort när den nuvarande hyresvärden Wallenstam började renovera fasaderna.

Nu har Therese Pihl fått beskedet att hon måste börja betala för en inglasad balkong igen.

Trots att hon redan betalt av den gamla inglasningen får hon nu en permanent hyreshöjning på 325 kronor i månaden. En kostnad som hon inte kan välja bort, då hyresvärden tvingar dem som redan haft en inglasning att betala för en ny.

De grannar som inte haft inglasning tidigare kan däremot välja om de vill ha en inglasad balkong eller inte.

– Det här är respektlöst. Jag har pratat med grannar som inte haft inglasning tidigare och de är glada att de slipper avgiften nu. Det borde vara självklart att alla skulle få välja, säger Therese Pihl.

Hon tycker att den nya, påtvingade kostnaden för balkongen vore mer acceptabel om det var en tidsbestämd avbetalning.

– Första året betalar vi inte för inglasningen. Men sedan blir det en permanent hyreshöjning, nästan 4 000 per år. Det är 40 000 kronor på tio år och jag har tänkt att bo kvar här. Det är inte okej att tvinga på oss detta.

Therese Pihl berättar att hon har grannar i samma sits som henne själv som inte vill betala på nytt för en ny inglasning.

Hyresvärden Wallenstam motiverar den nya, permanenta kostnaden med att Hyresgästföreningen gått med på avtalet.

– Vi har ett avtal med dem och när vi förhandlade försökte vi hitta en lösning som var så bra som möjligt, säger Elisabeth Vansvik, kommunikationschef på Wallenstam.

Men varför måste vissa hyresgäster betala för inglasningen en gång till?

– För de boende som hade inglasning före ombyggnaden så ­ingår det i avtalet och är en del av lägenheten.

Kan ni ta bort inglasningen och kostnaden för de hyresgäster som inte vill ha den?

– Nej, vi kan inte ta bort inglasningen. Om någon upplever sig ha kommit i kläm får de höra av sig till oss.

Therese Pihl undrar varför Hyresgästföreningen gått med på avtalet. Men Hyresgästföreningen ifrågasätter Wallenstams agerande och säger att man bara förhandlat om den nya kostnaden för de hyresgäster som vill ha en ny inglasning.

– Om tillvalet försvinner kan inte Wallenstam tvinga hyresgästerna att skriva på ett nytt avtal. De får vända sig till oss så får vi hjälpa dem, säger förhandlaren Peter Svanberg.

Enligt honom betalar hyresgästerna 325–350 kronor i månaden för en ny inglasning.

– Man betalar för ett högre bruksvärde. Det blir en helt annan komfort med en inglasad balkong, säger han.

Det är 40 000 kronor på tio år och jag har tänkt att bo kvar här.Therese Pihl, hyresgäst

Fakta

Här får du hjälp som hyresgäst

Om du är missnöjd med din hyresvärd kan du kontakta Hyresgästföreningen om du är medlem där.

Föreningen kan företräda sina medlemmar vid förhandlingar i hyresnämnden.

Hyresnämnden kan även hjälpa enskilda hyresgäster, till exempel med information om hyreslagen.

Du kan även vända dig till konsumentupplysningen hos Sollentuna kommun. De nås via kommunens kontaktcenter. Personalen där kan i sin tur kontakta Konsumentverket för att få råd.