Twittrar för kommunen

När Charlotta Skoglund twittrade passade hon på att slå ett slag för matavfallssortering vilket är en fråga som engagerar henne.
När Charlotta Skoglund twittrade passade hon på att slå ett slag för matavfallssortering vilket är en fråga som engagerar henne.
Svenska twittrare som gjort internationell succé. Det inspirerade till idén att starta Upplands-Bros alldeles egna Twitterkonto.

Nu kan du följa kommunanställda när de berättar om sin vardag på mikrobloggen.

Inför twittrandet presenterades Charlotta Skoglund på kommunens hemsida som en person som brinner för avfallsfrågor. Hon är avfallsingenjör och tillförordnad teknisk chef. I förra veckan tog hon över stafettkontot på mikrobloggen Twitter som tidigare veckor har innehafts av en socialsekreterare, en grundskolerektor och en livsmedelsinspektör och flera andra.

Kommunen startade kontot i december 2012 och det hade i förra veckan 240 följare. Charlotta Skoglund, som annars inte brukar twittra, tyckte att det kändes kul och lite svårt.

– Man får ambitionen att skriva något vettigt. Man har 140 tecken på sig per tweet, och man vill skriva något intressant och inte bara vad man äter till lunch.

Charlotta såg det som en möjlighet att skriva om källsortering och matavfall vilket engagerar henne. Men även vårsolen och mer vardagliga händelser blev omnämnda.

Sedan tidigare har Visit Sweden, Sveriges nationella turistråd, ett liknande stafettkonto som sköts av olika svenskar. Det har rönt en hel del uppmärksamhet i världen. Upplands-Bro kommuns kommunikatör Caroline Falkengren kom på idén att pröva något liknande.

Med Twitterkontot vill Upplands-Bro framstå som en modern arbetsgivare och ge en inblick i de olika yrkenas vardag. Caroline Falkengren och kommunikationschefen Sara Eklind är nöjda med resultatet så här långt.

– Vi har många bra följare. Den veckan som en lärare hade hand om kontot var det mycket skolfolk som började följa det, säger Caroline Falkengren.

De tycker inte antalet följare i sig är det viktigaste.

– Om vi har 50 följare som skickar vidare vad kommunarbetaren twittrar är det mer värt än 1 000 passiva följare, säger Caroline Falkengren.

Jacqueline Kothbauer är specialist på personliga varumärken och digitala gemenskaper. Hon tycker att Upplands-Bro gör helt rätt som satsar på det här. Hon drar en parallell till Ikea som har en jobbarblogg där man kan läsa om livet bakom kassan och kulisserna.

– Det här är ett genialiskt sätt för en arbetsgivare att jobba med varumärket. Det är ett bra sätt att vässa sin image.

Hon tycker dock att följarna till @kommunarbetare är en spretig samling och menar att den största utmaningen för en kommun på sociala medier är att hitta sin nisch.

– Nästan alla framgångsrika medier i dag har en väldigt tydlig målgrupp. Om man vänder sig till alla finns det en risk att till slut ingen känner igen sig.

Fakta

Lokalt att följa på nätet

Kommunens Twitterkonto heter @kommunarbetare

Norrortspolisen twittrar om allt från skottlossningar till trafiktips på twitter.com/IGNorrort

Närpolisen i Upplands-Bro har en egen sida på Facebook.

Kommunens arbetsmarknadschef twittrar som @mickenissen

En Kungsängsbo driver Facebook-kontot ”Det händer i Upplands-Bro”.

En gemenskap på Facebook är Vision Bro med fokus på Bro och dess omgivningar.

Lokala politiker bloggar Irène Seth (M), Hans Bergström (S) och Yvonne Stein (FP) till exempel.