Nu får Tyresöbor handbok om kris och krig

MSB
Broschyren från MSB.
Den nya broschyren som guidar dig till hur du hanterar kris och krig levereras under veckan till alla Tyresöhem. 200 kommuner i Sverige arrangerar dagar på samma tema, men Tyresö håller låg profil under Krisberedskapsveckan.
– Vissa kommuner väljer en viss vecka per år för information och kampanjer medan vi kör information året runt, säger Maj Fagerlund, säkerhetschef på Tyresö kommun.

Vad gör vi när elen försvinner eller när vattnet sinar i kranen? Den här veckan dimper en särskild broschyr ned i brevlådan som ska förbereda oss på kris, krig och nödsituationer.

Drygt 86 procent av befolkningen vet att man har ett eget ansvar vid en samhällskris, men bara en tredjedel vet vad man ska göra, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. 

Därför anordnar MSB kampanjveckan som går under namnet Krisberedskapsveckan. Bland annat så delas broschyren ut kallad  ”Om krisen eller kriget kommer” som ska förbereda människor på hur och vad man ska göra vid en nödsituation, till exempel extremt väder eller en it-attack.

Viktigt med ”krislåda”

Många människor har inte det som kallas för hemberedskap – vatten, värme och mat i hemmet om något oförutsägbart skulle slå ut samhällsservicen. Poängen med broschyren är att man ska kunna förbereda sig och ha en hemberedskap. Tanken är att man ska klar de grundläggande behovet om samhällsservicen slås ut. 

Om man vill ha extra tydliga råd kan man så kan man få det an världsmästaren Heidi Andersson på hemsidan DinSäkerhet.se. Där berättar hon vad man ska lägga i ”krislådan” och hur man förbereder sig på det oförutsägbara.

I Tyresö…

Drygt 200 kommuner deltar i Krisberedskapsveckan tillsammans med olika frivilligorganisationer som pågår mellan 28 maj och 3 juni.

I Tyresö anordnades Trafiksäkerhetsdagen förra lördagen, som en del av Krisberedskapsveckan, men under nuvarande vecka blir det inget mer evenemang på temat.

– Vissa kommuner väljer en viss vecka per år för information och kampanjer medan vi kör information året runt på hemsidan och sprider budskap i olika kanaler. Till exempel genom att visa på Krislåda och dela ut checklistor, säger Maj Fagerlund.