Tyska bilar går hem på Södermalm

Klara Friberg kör Volkswagen: ”Jag har häst så det är en bra dragbil. Tidigare hade vi en Ford av samma skäl.”
Klara Friberg kör Volkswagen: ”Jag har häst så det är en bra dragbil. Tidigare hade vi en Ford av samma skäl.”
Olle Fredriksson kör Saab:  ”Den var billig. Jag har nog haft 70–80 bilar under åren av olika märken.”
Olle Fredriksson kör Saab: ”Den var billig. Jag har nog haft 70–80 bilar under åren av olika märken.”
Erik Sellin kör Volvo:  ”För att inte sticka ut. Och så är det en bra bil.”
Erik Sellin kör Volvo: ”För att inte sticka ut. Och så är det en bra bil.”
Fredrik Blank kör Audi:  ”Jag har haft två tidigare. Det blev reptilhjärnan som valde.”
Fredrik Blank kör Audi: ”Jag har haft två tidigare. Det blev reptilhjärnan som valde.”
Var femte bil på Södermalm är en Volkswagen, Det är dubbelt så stor andel som i övriga stadsdelar i innerstan.

Skillnaden är inte överraskande, menar Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Volkswagen, Volvo och en Saab. Vad kör vi egentligen runt i för bilar, och vad säger de om oss själva? När Mitt i traskar runt i vinterkylan på Södermalm och letar bilägare är det de praktiska bilmodellerna som utmärker sig.

Klara Friberg som kommer ut från sjuksköterskeutbildningen på Ersta Högskola på onsdagseftermiddagen kör Volkswagen

– Jag har häst och det är en bra dragbil. Tidigare hade vi en Ford av samma skäl, säger hon.

Och Klara Friberg är inte ensam. Mitt i har tagit fram statistik för alla registrerade personbilar i hela innerstan.

Ungefär 20 procent av alla bilar registrerade i stadsdelen är en Volkswagen.

Det är den enda stadsdel i innerstan där svenskarnas favoritbil Volvo inte vinner kampen.

Att biläggandet skiljer sig över stadsdelarna förvånar inte Sveriges kanske mest profilerade bilexpert. Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

– En viss typ av människor söker sig till en viss stadsdel och det är samma bilar. Man umgås med likasinnade och när några skaffat ett visst märke sprider det sig lätt, säger han.

– Att Volkswagen dominerar på Södermalm tror jag också beror på att de har ett stort utbud av olika modeller. Det finns en modell för alla i familjen, fortsätter han

På Södermalm finns det också en betydligt mindre andel av de riktigt lyxiga bilarna som Porsche, Ferrari och Jaguar, jämfört med Östermalm och Vasastan.

– Generellt kan man säga att de som köper Jaguar och Porsche oftare köper bil med hjärtat än med hjärnan. De skapar en kärleksrelation med sin bil säger Bosse ”Bildoktorn” Andersson.

Södermalmsborna verkar inte heller vara lika intresserad av vräkiga stadsjeepar som sina grannar. I stadsdelen har ungefär fyra procent av bilarna en totalvikt på över 2 600 kilo, på Östermalm ligger nästan var tionde bil över den vikten. Bosse ”Bildoktorn” Andersson konstaterar att många innerstadsbor som kör stadsjeep gör det som en livsstilmarkering.

– Det kan också till exempel handla om korta kvinnor som vill komma högre upp och få överblick över trafiken eller om män som vill köra större och häftigare bilar, säger han.

Fakta

Södermalms 10-i-topp

Volkswagen: 20

Volvo: 15

Audi: 10

Toyota: 5

Skoda: 5

BMW: 4

Ford: 4

SAAB: 4

Mercedes-benz: 3

Peugeot: 3

Andel registrerade bilar på Södermalm.

Källa: Transportstyrelsen