190 underjordiska pelare ska bära Lilla Lidingöbron

Julia Filling jobbar med miljö och arbetsmiljö på bygget. Pålarna som ska bära brofundamentet har importerats från Turkiet.
Julia Filling jobbar med miljö och arbetsmiljö på bygget. Pålarna som ska bära brofundamentet har importerats från Turkiet.
Nu har pålarna som ska bära Lilla Lidingöbrons fundament börjat dunkas ner i sjöbotten. Mitt i har besökt arbetsplatsen där en av Sveriges längsta järnvägsbroar ska växa fram.

Bygget av Lilla Lidingöbron mellan Lidingö och Ropsten har startat. Just nu slås de pålar som ska bära brofundamentet ner i sjöbotten. Totalt ska 190 pålar dunkas ner ungefär 50 meter ner i botten. Fyra av dem har slagits ner.

Pålningen beräknas ta ungefär ett år. Sedan ska själva bron börja byggas från stockholmssidan.

Klimatet största utmaningen

Mitt har besökt arbetsplatsen och pratat med byggledare på entreprenören Implenia som bygger bron på Lidingösidan och som också ska riva Gamla Lidingöbron.

Kommer Lidingöborna att bli utan bro att gå och cykla över någon gång under byggperioden?

– Nej, när vi har byggt den nya bron har vi en övergångsfas då både den nya och den gamla bron är öppen, så det kommer aldrig vara några problem att ta sig över, säger Julia Filling, Implenia.

Vilka är de största utmaningarna med bygget?

– Vädret och klimatet. Den här platsen ligger väldigt utsatt. Under vintern kan förhållandena bli svåra. Allt arbete med bron sker dessutom offshore, det är en logistisk utmaning, säger Klaus Niederdrenk, byggledare och platschef på Implenia.

Vattnet får inte grumlas för mycket

Sjöbotten mellan Ropsten och Lidingö är kraftigt förorenad. Julia Filling, som är miljöansvarig berättar att man i pålningsprocessen måste säkerställa att vatten inte grumlas för mycket. Då lösgörs förorenad sediment från botten.


Lyssna när Mitt i pratar med Julia Filling i blåsten vid brobygget:


Finns också där poddar finns, tex Podcaster, Acast eller Podbean.

Fakta

Blir en av Sveriges längsta järnvägsborar

Med sina 750 meter blir Lilla Lidingöbron en av Sveriges längsta järnvägsbroar. Men här finns inte bara de dubbla spåren för Lidingöbanan, här byggs också flera filer med gång och cykelbana samt bana för moped, bron blir 16 meter bred.

Den del av bron man kan gå över beräknas vara färdig 2021. Tågtrafiken flyttar över till den nya bron ett år senare.

Källa: Lidingö stad