Cykelgarage på köpet med tunneln

När Mitt i talar med cyklister på stan om planerna på en tunnel är reaktionerna positiva. Många vill slippa trängseln i innerstan. ”Allt som främjar cyklingen är bra”, säger Gerd Eriksson som trampar över Barnhusbron där tunnelns mynning syns nere vid Torsgatan.
När Mitt i talar med cyklister på stan om planerna på en tunnel är reaktionerna positiva. Många vill slippa trängseln i innerstan. ”Allt som främjar cyklingen är bra”, säger Gerd Eriksson som trampar över Barnhusbron där tunnelns mynning syns nere vid Torsgatan.
Mellan 32 och 112 miljoner kronor skulle världens längsta cykeltunnel från Torsgatan kosta.

Och då kan stockholmarna få ett under­jordiskt cykelgarage i city på köpet.

Den 4,1 kilometer långa cykeltunneln den nya pendeltågs­tunneln kan bli världens längsta – och sträcka sig från Söder Mälar­strand till Solna med en uppgång på Torsgatan.

Mitt i:s avslöjande om en cykeltunnel i Citybanans arbetstunnel slog ner som en bomb strax före sommaren.

Det var konsultbolaget Tyréns som utredde tunneln på uppdrag av Trafikverket och nu är utredningen klar. Trafikverkets slutgiltiga rapport är ännu inte färdig, men nu kan Mitt i avslöja delar av innehållet.

– Det man kom fram till är att det är möjligt att använda tunneln för cykling. Det går att cykla i ramperna ner men det är branta backar så det blir en cykelbana med ganska låg standard på de partierna, säger Ulf Lundström på Trafikverket.

En lösning skulle kunna vara hissar som bekvämt fraktar ner cyklisterna­ de 45 meter som är tunnelns djup. Tyréns har under­sökt vad cykeltunneln skulle kosta,­ både med och utan hissar. I båda alternativen krävs saker som cykel­anslutningar från tunneln till närmsta cykelväg, väg­visning, trygghets- och ventilationsåtgärder och så vidare.

I kostnadskalkylen finns också en underjordisk cykelparkering vid det som i rapporten kallas ”station city” med i beräkningarna.

Totalsumman, utan hissarna, blir enligt undersökningen mellan 32 och 86 miljoner ”beroende på ambitionsnivån” enligt utredning.

Med hissar vid två av infarterna blir kostnaden i stället mellan 46 och 112 miljoner kronor.

– Det blir en samhällsekonomisk bedömning som får göras av politikerna, säger Ulf Lundström.

Trafikverket har ännu inte beslutat om någon officiell hållning till tunnelns vara eller inte vara. Och något slutgiltigt besked blir det inte förrän Citybanan tas i bruk 2017. Föst då kan man ta reda på exakt hur mycket arbetstunneln behövs för underhållet av själva tågrälsen.

– Det man kan tänka sig är att man då genomför någon slags test­öppning av cykelbanan, säger Ulf Lundström.

Enligt honom har väldigt många hört av sig efter att Mitt i avslöjade­ planerna på den långa cykel­tunneln. Alla utomstående har varit positiva.

– Jag har bara hört positivt från allmänheten.

Jag har bara hört positivt från ­allmänheten.Ulf Lundström, trafikverket

Fakta

Skulle bli världens längsta

Tunneln ligger mellan 10 och 45 meter under marken och sträckan är totalt ungefär 4,1 kilometer lång.

Om det dras en cykeltunnel där, blir det världens längsta. Hela sträckan skulle ta strax under tio minuter att cykla, för en cyklist som trampar på bra i 30 kilometer i timmen.

Den i dag längsta cykeltunneln i världen ligger i den amerikanska orten Snoqualmie i delstaten Washington och är 4 kilometer lång.