Undersökning: 76 procent vill ha tunnelbana till Täby

76 % av de tillfrågade Stockholmarna skulle vilja ha tunnelbana till Täby, enligt en undersökning av Handelskammaren i Stockholm.
76 procent av de tillfrågade Stockholmarna skulle vilja ha tunnelbana till Täby, enligt en undersökning av Handelskammaren i Stockholm.
Dra tunnelbana till Täby tycker en klar majoritet. I alla fall enligt en ny undersökning som gjorts på uppdrag av Stockholms Handelskammare.
– Det finns inte ens på kartan i dagsläget, säger Erik Andersson (M) kommunalråd i Täby.

Tunnelbanan är ett favoritfärdmedel för många i Stockholm och många är positiva till att bygga ut den, visar Demoskops undersökning, som utfördes på uppdrag av Stockholms Handelskammare i maj.

Täbypolitikern Eva Pethrus (MP) tycker att undersökningens resultat ger en tydlig signal om att hon är på rätt spår.

Tunnelbana till Arninge

– Vi vill se en tunnelbana från Arninge in till Östra station. Men sedan behöver vi också hitta tvärförbindelserna. Fördelen med att gräva ner är att vi inte behöva ta mark ovan jord i anspråk och slipper påverkan av väder och väder, säger Eva Pethrus (MP), vars vallöfte var att lobba för tunnelbana till Täby.

Tankarna om att dra tunnelbana till Täby har stötts och blötts i många år. Förespråkarna har sett ljuset i tunneln för att sedan få se planerna bromsa in igen.

Täby och Danderyd gick in i de så kallade Sverigeförhandlingarna om infrastruktursatsningar med en önskemål om att bygga ut tunnelbanan mot Täby. Men beslutet blev att förlänga Roslagsbanan in till City.

– Jag ser inte att det behöver vara antingen eller utan vi behöver både och, säger Eva Pethrus.

76 procent stöttar tunnelbana till Täby

Av 2211 tillfrågade länsbor i undersökningen ville 76 procent att tunnelbanan ska byggas vidare till Täby.

Kommunalrådet Erik Andersson fokus ligger i dag helt på att förlänga Roslagsbanan. Han är skeptisk till undersökningens resultat:

– Jag tror att siffran skulle se annorlunda ut om man bara frågade Täbyborna. Täbyborna är nöjda med Roslagsbanan – och sedan går den fortare jämfört med tunnelbanan, säger Erik Andersson.

 

Täby jobbar för spår till Arlanda

Länet står inför den största utbyggnaden av tunnelbanan på decennier – men dragningen till Täby har hamnat i malpåsen igen. Erik Andersson uppger att Täby kommun helt släppt att lobba för tunnelbanan, men absolut inte släppt drömmen om en spårförlängning till Arlanda.

– Den lever kvar och vore en positiv satsning för hela regionen.

Båda vill ha bättre tvärförbindelser

Två alternativa dragningar av tunnelbanan har diskuterats. Erik Andersson är emot att dra norrut från Mörby till Arninge.

– Det är samma dragning som Roslagsbanan. Blir ingen större resenytta.

Han förespråkar inte tunnelbaneutbyggnad även om han ser fler fördelar med alternativet att dra gula linjen mot Kista och Solna-hållet.

– En förbindelse västerut skulle öka resenyttan för Täbyborna, säger Erik Andersson.

”Tunnelbanan är uthålligare”

För Eva Pethrus är det självklart att tunnelbana är bästa alternativet för att underlätta pendling till Kista.

–Tunnelbanan till Täby är prioritet. Den snabba lösningen är att öka busstrafiken till Kista. Men problemet med det är att man åter är utsatt för väder och vind. Tunnelbanan är uthålligare. Vi kan öka matarservicen till våra medborgare med hög turtäthet. Då förenklas resandet och det blir lätt att göra rätt, säger Eva Pethrus.