Nu undersöks flygolyckan i Åkersberga

Olycksgyrokoptern fotograferad vid ett tidigare tillfälle. (bild från Gyrokopter AB)
Olycksgyrokoptern fotograferad vid ett tidigare tillfälle. (bild från Gyrokopter AB)
Gyrokoptern gick med nosen före rätt ner i sjön. Men vad som orsakade dödsolyckan är ännu oklart. Nu utreds händelsen av Kungliga Svenska Aeroklubben.

Vid halv elvatiden i söndags (17/9) kraschade en gyrokopter i Drängsjön och piloten, en Österåkersbo i 50-årsåldern, omkom.

Nu i veckan beslutade Statens haverikommission att inte utreda olyckan. Däremot ska händelsen undersökas av Kungliga Svenska Aeroklubben, KSAK, som i flygsäkerhetshöjande syfte synar olyckor med så kallade ultralätta flygfarkoster på uppdrag av Transportstyrelsen.

– Ja, jag har påbörjat en undersökning,  Jag var där i går (läs: i onsdags) och var med vid bärgningen av gyrokoptern, säger Tomas Backman, besiktningsman på KSAK.

– Den såg närmast bedrövlig ut. Den saknade ena rotorn och den andra var i dåligt skick. Cockpiten var helt förstört. Den har gått rakt ned i sjön, med nosen före.

Rotorblad i stället för vingar

En gyrokopter, även kallad autogyro, skiljer sig från en helikopter genom att rotorbladen inte drivs av en motor. I ställer snurrar de genom att luften passerar underifrån så att bladen roterar och ger farkosten lyftkraft.

Bakom föraren sitter en liten motordriven propeller som driver gyrokoptern framåt. Hamnar farkosten vertikalt i luften, med nosen rätt uppåt eller nedåt kan rotorbladen tappa lyftkraft så att den störtar.

– Det blir som en fallande dartpil bara. Det är inte mycket man kan göra då som pilot, säger Tomas Backman till Mitt i.

”Det blir som en fallande dartpil bara. Det är inte mycket man kan göra då som pilot”

Tomas Backman

Mitt i har även talat med Gyrokopter AB, företaget som sålde farkosten till Åkersbergabon.

– Det är naturligtvis tragiskt. Han var en väldigt bra kille. Duktig på att flyga. Han hade 130 flygtimmar – då börjar man bli varm i kläderna, säger företagets ägare Peter Wicander.

– Det var hans första gyrokopter. Han köpte den begagnad och hade ägt den ett år.

Kände du honom?

– O ja, vi har flugit tillsammans. Det är ingen stor sport. Alla känner alla.

Enligt Peter Wicander brukade Åkersbergabon starta sin gyrokopter på havet, eftersom den är utrustad med pontoner. Att han haft för avsikt att landa på Drängsjön tror han inte, eftersom det är naturreservat och det råder motorbåtsförbud på sjön.

I Sverige finns bara ett 50-tal gyrokoptrar, men sporten är stor i Europa och i USA.

KSAK:s undersökning beräknas vara klar inom en månad.

Fakta

Tidigare olyckor med gyrokoptrar

  • 2011 störtade en gyrokopter i Norrtälje sedan piloten flugit rakt uppåt så att farkostens motor stannat och rotorn tappat all lyftkraft. Piloten och en passagerare omkom.
  • 2008 kraschade en gyrokopter i samband med starten och fattade eld. En kvinnlig passagerare fick brännskador.