ANNONS

SFI-undervisning en utmaning i coronakrisen

Diana rastegar, skolledare på Eductus Sollentuna, juni 2020.
Diana Rastegar, skolledare på Educyus i Sollentuna centrum.
Vardagen för eleverna som läser Svenska för invandare, SFI, har ändrats dramatiskt den senaste tiden. Undervisningen bedrivs på distans – en extra utmaning för elever utan studievana.
– Men det har gått bra eftersom alla var motiverade och ville detta, säger Diana Rastegar, skolledare på Eductus.
ANNONS

I Eductus lokaler i vid Aniaraplatsen brukar det normalt finnas hundratals elever som har lektioner, pratar och umgås i fikarummet. Nu är det tyst och lokalerna är nästa tomma, men i lärarrummet råder full aktivitet. Distanslektioner, filminspelningar, konferenssamtal och digital kommunikation har blivit lärarnas nya vardag.

Redan två veckor innan regeringens rekommendation kom att SFI skulle bedrivas som fjärr- och distansundervisning märktes att rädslan för coronaviruset var stor bland eleverna, berättar Diana Rasteger, skolledare på Eductus i Sollentuna som har cirka 500 elever inom SFI och vuxenutbildning.

”Måste bara lösa detta”

Bara en tredjedel av eleverna kom till skolan och situationen var ohållbar, så när beskedet om övergång till fjärr- och distansundervisning kom välkomnades det av både elever och lärare, förklarar hon.

– Det har gått bra eftersom alla var motiverade och ville detta, men jag ska inte sticka under stolen med att det varit och är en utmaning. Vi är mer vana vid klassrumsundervisning, men nu måste vi bara lösa detta, säger Diana Rastegar.

Varierande studievana

Skolans elever har varierande studievana. Några har aldrig gått i skola tidigare. Att distansutbilda en person som inte kan läsa, skriva eller prata annat språk än sitt hemspråk kan låta som en omöjlighet, men det har fungerat oväntat bra, tycker Diana Rastegar.

– Våra elever har olika förutsättningar med sig och det påverkar hur lätt eller svårt det är att börja jobba på helt nya sätt, men vi anpassar undervisningen. Några få elever saknar tillgång till smartphone eller dator. De får i stället hemuppgifter som de hämtar på skolan eller får hemskickade med post tillsammans med ett frankerat svarskuvert för att skicka tillbaka uppgifterna.

Daglig kontakt viktig

I två månader har lärarna provat olika undervisningsmetoder. Det är ett arbete i ständig förändring eftersom eleverna lär sig de digitala verktygen.

– Lärarna har daglig incheckning med sina elever. Det är viktigt att eleverna känner att någon bryr sig om de kommer till undervisningen eller inte. Det gör dem motiverade och utan den dagliga kontakten är risken stor att vi tappar eleverna.

ANNONS

Kortare lektionspass

I stället för undervisning i klassrum används digitala verktyg som gör att man kan ha videomöten i grupp eller individuellt. Eleverna kommer fortfarande till skolan när det är dags för prov eller vid inskrivning, men då i små grupper som sprids ut över hela dagen.

– Från början provade vi att ha längre undervisningspass, men det fungerade sämre. Nu har vi i stället lektionspass på 30–60 minuter. Sedan fortsätter eleverna med hemuppgifter i vår digitala lärplattform med regelbundna avstämningar, säger Diana Rastegar.

Närvaron på normal nivå igen

Efter den höga frånvaron när corona bröt ut fick lärarna på skolan jobba hårt för att eleverna skulle återvända till undervisningen igen.

– Nu är närvaron uppe i normal nivå igen. Det är vi glada för, samtidigt som jag känner en oro. Det är svårt för eleverna att studera hemma. Många bor på små ytor och har barn hemma som tar fokus från studierna. Helst av allt vill eleverna vara på skolan. De uppskattar det sociala umgänget, interaktionen med lärare och andra elever och stödet från lärarna, säger Diana Rastegar.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Sollentuna direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.