Unga vill gärna bo i Arenastaden

Lägenheternas utformning och närheten till nya köpmeckat Mall of Scandinavia tros vara det som lockar unga köpare.
Lägenheternas utformning och närheten till nya köpmeckat Mall of Scandinavia tros vara det som lockar unga köpare.
Om drygt ett och ett halvt år flyttar Arenastadens första invånare in i sina hem. Då står nämligen två av Peabs fem planerade bostadsskrapor klara.

Medianköparen är rekordung – 31 år.

Solnas nyaste stadsdel Arenastaden börjar ta form. Knappt har Friends arena invigts förrän nästa stora bygge startat. Någon gång under första kvartalet 2014 flyttar de första bostadsrättsägarna in i Peabskraporna intill arenan.

En majoritet av de som flyttar in, 57 procent, är födda på 1980- och 1990-talet. Det gör stadsdelen unik.

– Jag vet inget annat område med så många unga. Men det är den publiken som dras till Arena­staden, säger Sofia Ljungdahl, vd på Peab bostad.

Husen innehåller många små lägenheter, ungefär 60 procent är tvåor på runt 55 kvadratmeter, och har planerats för att passa unga vuxna.

– De är byggda med små sovrum. Mer yta har lagts på vardagsrum och kök. Det gör att många får plats om man vill bjuda hem folk, säger Sofia Ljungdahl.

Hon tror att många unga tröttnat på budgivningar eller att bo i andra hand.

– Här vet du från början vad det kostar, man behöver bara flytta in, och det väntar inga jobbiga renoveringar, säger hon.

En av de unga som investerat i en lägenhet är Tove Rastad, 30 år.

– Det som lockade mig mest var det attraktiva i området kring Arenastaden – nära till Råstasjön, nära till Arenan med kultur och evenemang och nära till shopping i och med bygget av köpcentret. Jag tror också att inflyttningen av stora företag kommer att lyfta fram området som ett framtidsområde, säger hon.

Än så länge finns inte mycket till nöjen och shopping i Arenastaden. Förutom Friends arena och en del kontorshus är området öde.

På sikt ska en ny gata, Evenemangsgatan, anläggas från Peabskraporna ända ner till Målbron över till Solna station. Gatan ska kantas av butiker, barer och restauranger och det finns stora förhoppningar om att området ska locka till sig mycket folk.

Studier har gjorts som visar att mark- och fastighetspriserna ökar när det byggs arenor i ett område.

En tysk studie från 2009 tittade på två arenor där priserna ökade olika mycket, och kom fram till att två faktorer hade avgörande betydelse – tillgången till parkeringsplatser och om arenorna lockade till sig stökiga supportrar eller inte.

– Vid den arena där man hade tillräckligt med parkeringsplatser och inga problem med stökiga supportrar ökade markpriserna med sju procent inom en kilometer närmast området. Vid den andra hade man inte planerat för parkeringsplatser och hade problem med stökiga besökare och där ökade priserna med tre procent, säger Tommy Johansson, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg som har forskat på vad evenemang betyder för ett område.

Parkeringsmöjligheterna i Arenastaden kommer successivt att utökas i takt med att hotell och bostäder byggs färdigt. När Mall of Scandinavia står klar i september 2015 är tanken att det ska finnas parkeringsmöjligheter till full kapacitet, cirka 4 000 platser.

Elin Johansson, fastighetsmäklare på Notar i Solna, tror dock att Mall of Scandinavia lockar fler bostadsköpare än arenan.

– Arenan kan nog innebära både plus och minus, det kan ju bli stökigt vid stora matcher. Gallerian tror jag gör att man får upp ögonen för Solna, säger hon.

Men bygget kan även få effekt på andra håll i Solna.

– När Råsunda rivs kanske fler väljer att flytta dit då det blir lugnare där utan fotbollen, säger Elin Johansson.

Fakta

Peabskraporna

Totalt byggs 715 bostäder. Fem hus med 143 lägenheter vardera.

57 procent av köparna är födda på 1980- och 1990-talet.

Medianåldern är 31 år.

59 procent kommer från norra Stor-Stockholm (Solna, Bromma, Kista, Sollentuna, Spånga, Stockholm).

37 procent är från Solna.

Priserna på bostäderna ligger mellan 1,3-5,9 miljoner kronor.

60 procent av lägenheterna är tvåor.

Källa: PEAB