Min lokala hjälte

Unik skola kan lämna Solna

Sanna Tornac, en av skolans grundare, målar bland annat porträtt på beställning.
Sanna Tornac, en av skolans grundare, målar bland annat porträtt på beställning.
Några elever deltar i dagens kroki­kurs.
Några elever deltar i dagens kroki­kurs.
Emelie Fjell målar av en skulptur 
i grisaille, måleri i gråtoner.
Emelie Fjell målar av en skulptur 
i grisaille, måleri i gråtoner.
Skolan måste lämna lokalerna vid Bergshamra gård.
Skolan måste lämna lokalerna vid Bergshamra gård.
I knappt tio år har klassiskt måleri lärts ut på SARA i Bergshamra. Men den unika konstskolan är hotad. Lokalerna ska byggas om till lägenheter och dyker ingen ny lokal upp tvingas skolan att lämna Solna för Österlen.

I en ljusgul äldre byggnad vid Bergshamra gård ligger konstskolan SARA, Swedish academy of ­realist art. Skolan grundades 2006 av konstnärsparet Sanna ­Tomac och Hans-Peter Szameit, som bott flera år i USA där de drivit en liknande skola.

Utbildningen, som är den första i Sverige och Norra Europa, är unik. Varken på Konstfack eller Konsthögskolan får eleverna i dag lära sig den klassiska konsten, att avbilda verkligheten som den är. Där härskar i dag modernismen, med sitt fokus på självförverkligande och frihet att uttrycka sig.

På SARA råder raka motsatsen – noll frihet. Eleverna tränar sig i stället i att se verkligheten som den är. Här studerar i dag 30 elever, flera från andra länder, i ett treårsprogram med ett strikt kursupplägg.

Första året ägnar man sig åt studier i grisaille, måleri i gråtoner, av franskan gris, ”grå”. Eleverna jobbar tvådimensionellt, tecknar med kol, ritar av klassiska skulpturer och reliefer.

– När man behärskar den tekniken går eleverna vidare till att måla i olja, dock med en ”begränsad palett”, som består av svart, vitt, rött och gult, berättar Kim ­Jones, administratör på skolan.

Sista året ger sig eleverna i kast med riktiga stilleben och porträtt.

De flesta eleverna på skolan går vidare och blir porträttmålare, ­illustratörer – eller till film- och spel­industrin.

– Det finns nog mer jobb än inom konceptuell konst, slår Sanna Tomac fast.

Men den unika skolans tid i Bergshamra ser ut att ha kommit till vägs ände. Byggnaden har köpts av en privat fastighetsägare, som vill bygga om huset till exklusiva bostäder.

– Vi har trivts bra här, och hoppats på att köpa själva, men de kunde betala mer, säger Sanna ­Tomac.

Skolan är nu uppsagd och måste flytta ut den sista juni. I väntan på att fastighetsägaren får bygglov för att bygga om huset till bostäder lever man på hoppet.

– Vi är i diskussion med hyresvärden om att stanna ett år till, men det ser inte ut så. Vi har letat efter andra hus i Solna, men det finns inget som går ihop ekonomiskt.

Som planerna nu ser ut går flytten till Österlen, Skåne – om ingen välgörare dyker upp.

– Skulle vi hitta en finansiär så skulle vi kanske kunna vara kvar, säger Sanna Tomac.

Lokaltidningen Mitt i har sökt fastighetsägaren utan resultat.

Fakta

En klassisk teknik för konstnärer

Målare som Zorn, Rembrandt och Velázquez använde sig ofta av en så kallad ”begränsad palett”. Den bestod endast av vitt, svart, rött och gult, som sedan blandades till flera olika färger.

På SARA får eleverna börja med att använda ­grisaille, gråtoner, som de ska lära sig behärska. Sedan övergår de till begränsad palett, innan de slutligen får välja fritt.