Ett alternativ till flakmoppe

Willy Malmgren bygger mopeden ”Willy Delivery” med sidovagn i det egna garaget. Med alla delar på plats så monterar han en om dagen.
Willy Malmgren bygger mopeden ”Willy Delivery” med sidovagn i det egna garaget. Med alla delar på plats så monterar han en om dagen.
Sveriges kanske första moped med sidovagn har sett dagens ljus. Bakom står Huddingeuppfinnaren Willy Malmgren.

Om den slår igenom här kanske den blir lika populär som i Thailand, där fordonstypen är vanlig.

Idén är förstås väldigt enkel, lite som att uppfinna hjulet på nytt. Man tar en specialdesignad EU-moped och monterar på en sidovagn och – se där, en sidovagnsmoped.

Inte riktigt så enkelt ändå, det krävs så klart en hel del hantverkskunnande och planering, som precisionstillverkade delar som skurits ut med laser, ihärdigt svetsande och måttande, och en slutlig balansering av mopeden och sidovagnen så de inte drar åt varsitt håll.

Willy Malmgren är inte heller någon novis när det gäller motorburna tvåhjulingar (eller trehjulingar för den delen). Han har under många år egentillverkat flakmopeder, vilket Lokaltidningen Mitt i skrev om i fjol, som säljs till boende i skärgården. Och så har han tävlat i motorcykelrallyn i många år.

När vi besöker Willy Malmgrens garage i Snättringevillan rullar han precis ut den första prototypen med sidovagn i dagsljuset.

– Den blev ganska nära det förväntade slutresultatet med en del justeringar. Jag är lite av en Oppfinnar-Jocke, idén har legat och grott i fyra fem år, säger han.

Att det blev just en sidovagn på en moped har sin förklaring.

– Jag fick höra från skärgårdsbor hur polisen steg i land med motorcyklar och åkte runt och bötfällde dem som skjutsade på mina flakmopeder. Jag kan tycka att sådana insatser är lite väl övernitiska, säger han.

Inne i garaget visar han upp blyertsskisser gjorda på rutiga A4-papper, på detaljer som krävts för att få sidovagnen att sitta säkert. På arbetsbänken ligger ytterligare en stålram som börjar få formen av en sidovagn.

– Vissa av delarna ritar jag här och skickar till ett företag i Småland som precisionsskär med laser eller vatten. Chassit och delarna till vagnen svetsar jag samman här i verkstaden och monterar på den specialbyggda mopeden, säger Willy Malmgren.

I Thailand dit massor av svenskar åker syns ofta moped eller motorcykel med sidovagn. Ibland är sidovagnen fullastad med ägg, vatten och frukter medan den ibland fungerar som ett familjefordon där man skjutsar pappa, barn och husdjur samtidigt.

Ungefär så kan den användas i Sverige också, dock enligt en mer svensk trafikstandard.

– Man får skjutsa på den här mopeden. En kör och en kan sitta baktill, på sidovagnen kan man sedan lasta det man behöver frakta, säger Willy Malmgren.

Tror du din idé kan hitta hem bland stockholmarna?

– Jag vet inte riktigt, det här är lite av ett oskrivet blad. Den kanske kan användas till att sälja korv och mackor på sina ställen. Annars kanske skärgårdsborna är intresserade, säger han.

Blir det en efterfrågan så tänker Willy Malmgren börja ”masstillverka” mopeden.

– Det är ingen såld ännu. Men har jag alla bitar på plats så kan jag bygga en om dagen.

Jag är lite av en Oppfinnar-Jocke.Willy Malmgren

Fakta

Uppfinnare med smak för fart

Namn: Willy Malmgren.

Ålder: 59 år.

Bor: I Snättringe sedan 2002. Har bott i Huddinge kommun från och till sedan 18 års ålder.

Gör: Bygger egna flakmopeder och mopeder med sidovagn.

GIllar: Kör cross, tävlar i veteran-enduro. Har också tävlat i sidovagnscross och sidovagnsrally med mc. Förstaplats i SM i motocross 1969.