Största ökningen på ett eller två år. Oavsett hur man mäter matpriserna känner nog många att smärtgränsen snart är nådd.

På måndagen inleds en veckolång bojkott av livsmedelsjättarna. Initiativet har fått stor spridning i traditionella och sociala medier och går helt enkelt ut på att man ska avstå från att handla på Hemköp, Ica, Willys, City Gross, Lidl eller Coop under vecka 12.

Hur många som faktiskt kommer att delta är svårt att säga. Facebookgruppen för bojkotten har just nu omkring 3 500 medlemmar.

I gruppen tipsar personer varandra om butiker som inte drivs av de stora livsmedelskedjorna. ”Bra pris på vattenmelon” och ”trevlig personal” lyder några av kommentarerna.

S-toppen: Vad har ni för förslag?

En av de som hittat till gruppen är tidigare finansministern Mikael Damberg (S).

”Jag vill säga att jag förstår er – vi är så många som har tröttnat nu på de ständigt ökade priserna”, skriver han.

Han lyfter tidigare dryftade S-förslag om att tillsätta en matpriskommission för att granska vinsterna som en möjlig lösning men efterlyser även fler förslag på vad politiken kan göra.

Regeringen kallar till sig jättarna

Även regeringen agerar. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) och landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) kommer kalla stora mataktörer till ett möte om de ökande priserna, skrev regeringen i ett pressmeddelande förra veckan.

Livsmedelsjättarna har försvarat prishöjningarna och hävdar att de beror på det oroliga omvärldsläget och höjda kostnader i produktionsledet. Samtidigt har flera stora kedjor ökat utdelningen till aktieägarna.

ICA: Förstår frustrationen

Mitt i har varit i kontakt med ett par ICA-butiker som inte vill kommentera bojkotten, men som säger att de inte har märkt någon förändring i kundflödet än.

Kim Engblom, pressansvarig för ICA Gruppen AB, säger att företaget förstår kundernas frustration men påpekar att det har blivit dyrare att odla, producera, förpacka och transportera mat, samt att driva butik.

"Pris är och kommer att fortsätta vara en viktig faktor för kunderna. Alla inom ICA jobbar intensivt för att ta ansvar för att långsiktigt och hållbart dämpa matpriserna, både centralt och ute i landets ICA-butiker," skriver Kim Engblom i ett mejl.