Åk till akuten om huvudvärken blir värre eller vid synpåverkan. Det rådet fick en 60-årig man av sin läkare.
Och det blev värre.
Mannen, som vill vara anonym, ringde då sjukvårdsrådgivningen. Det visade sig vara rätt bråttom, och 1177 uppmanade honom att ta en taxi.
– Det skulle bli för lång väntan på ambulans, ansåg de, säger han.
Väl på akutmottagningen blev det snabbt en datortomografi då det fanns risk för blodpropp och hjärtinfarkt, berättar mannen, som lider av en reumatologisk sjukdom.
Ett par veckor senare var det dags igen. Nu blev det ett 112-samtal till SOS Alarm, prio 1-ambulans och akuten på Karolinska och inläggning.
Taxi igen
Han blev kvar på sjukhuset i en vecka. Efter en tid hemma svullnade han upp från höften och nedåt. Läkaren på Karolinska bad honom komma in så snabbt som möjligt, och inte invänta ambulans om bedömningen blev prio 2. Det blev åter en Uber till intensivakuten, berättar han.
Prio 1 gäller vid livshotande tillstånd. 2023 var mediantiden 16,5 minuter från larmsamtalet till att resurs var på plats. För tio år sedan var den 15,4 minuter. För prio 2-larm var mediantiden 37 minuter förra året.
– Mediantiden kryper uppåt. Belastningen ökar eftersom vi är fler människor, andelen äldre växer och därmed antalet sjuka. Sedan gör trafiksituationen att det blir allt svårare att ta sig fram, säger Patrik Söderberg, chefläkare för den prehospitala vården i Region Stockholm.
Rekommenderar 112
Det finns cirka 80 ambulanser i drift, som kör 600 patienter per dygn. Utöver det finns numera ett 40-tal sjuktransportbilar bemannade med undersköterskor, som kan ta de lättare transporterna.
– Vi hoppas att det ska frigöra ambulansresurser.
Om fler patienter tar taxi frigörs också resurser. Men det är inget som Patrik Söderberg rekommenderar.
– Nej, det får i så fall vara en individuell bedömning om det är tillräckligt säkert. Men att 1177 och läkare uppmanar att ta taxi låter jättekonstigt. Den som behöver ambulans ska ringa 112, så bedömer de hur bråttom det är och vilken resurs som ska skickas, säger han.
Medhelp, som driver 1177 för regionens räkning, säger de att de inte kan uttala sig om det enskilda fallet.