Upprop för att bevara hotade Pålsundet

Stefan Wendin och Björn Asplund är inte emot cykelsatsningen, däremot markarbetet.
Stefan Wendin och Björn Asplund är inte emot cykelsatsningen, däremot markarbetet.
Ett upprop har startats för att rädda det idylliska Pålsundet mellan Södermalm och Långholmen.
Strandremsen kommer att förändras efter att Stockholms stad beslutat att bredda cykelbanan på Söder Mälarstrand och samtidigt stärka upp marken i området.
– Det är galenskap, säger Stefan Wendin som är ordförande i Heleneborgs båtklubb.

Redan 2013 tog Stockholms stad ett inriktningsbeslut om att förbättra för cykeltrafiken längs med Söder Mälarstrand. Men snart upptäcktes det att marken i området var så instabil att ett omfattande markarbete ansågs nödvändigt.

Tidigare i juni beslutade Trafiknämnden att investera 130 miljoner kronor till att förstärka marken – ett arbeta som kommer att påverka naturen mellan Pålsundsbron och bort mot Långsholmsbron.

– Det här är en av de sista platserna i Stockholm där man bevarat ned naturliga strandkanten, säger Stefan Wendin på Heleneborgs båtklubb som nu dragit igång ett upprop för att bevara Pålsundet.

På bara en vecka har över 1300 personer skrivit under namninsamlingen.

– Det är inget tvivel om att folk är upprörda och bryr sig, säger Stefan Wendin.

Markarbetet innebär bland annat att alla träd och övrig vegetation ersätts med ny och att bryggorna vid båtklubben måste rivas innan de kan byggas upp igen.

Bryggorna vid Pålsundet kommer att rivas och sedan återställas när markarbetet genomförs. Foto: Stefan Källstigen.

Risk för personskador

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) menar att arbetet är nödvändigt.

– Det blir en annan miljö och det är inget jag tycker är särskilt roligt men alla analyser visar att det här måste göras. Annars riskerar gång- och bilväg att fara ut i Pålsundet och det finns också risk för personskador, säger han.

Stefan Wendin på Helenborgs båtklubb köper inte den förklaringen. Han menar dessutom att kostnaden snarare är 250 miljoner kronor.

– Det är oseriöst. Det har gått väldigt fort från att handla om en cykelbana för 17 miljoner. Man har bestämt sig och inte velat titta på andra möjligheter, menar han.

Nu hoppas han att uppropet ska få politikerna att tänka till en gång till.

– Målet är att få politikerna att ta medborgarnas önskningar i beaktning, säger han.