Upprört efter nedläggning av buss 825

Tidigare kunde Monica Bäckman ta 825:an från Grindstugan till Söderbytorp. Nu är linjen nedlagd.
Tidigare kunde Monica Bäckman ta 825:an från Grindstugan till Söderbytorp. Nu är linjen nedlagd.
Mellan klockan 7 och 8 avråder SL att resenärerna ska ta 807:an – om de vill ha sittplats.
Mellan klockan 7 och 8 avråder SL att resenärerna ska ta 807:an – om de vill ha sittplats.
Nedläggningen av busslinje 825 ligger fast trots klagomål. Resultatet är överfulla bussar och längre restider för pendlarna. En som drabbats är Monica Bäckman.
– Jag är arg men de verkar inte bry sig om oss som bor här.

Flera av Haninges busslinjer går oftare sedan SL gjort om turlistan. Men förändringarna irriterar pendlarna. Busslinje 825 har lagts ned och även om ersättningsbussarna 824 och 807 går oftare blir det ändå färre avgångar – med överfulla bussar som resultat.

För Monica Bäckman innebär förändringarna att hon inte kan ta bussen hemifrån hållplats Grindstugan till arbetet vid hållplats Söderbytorp.

– Man kan stå och vänta på 824:an till exempel men så när den kommer visar det sig att den bara går till Sågen, det innebär att jag antingen får ta den och byta i Sågen alternativt stå och vänta till nästa.

Att vissa turer med buss 824 enbart går till Sågen beror på resenärsunderlaget enligt bussentreprenören Nobina.

– Det är till och från Sågen som mest trafik behövs. Det är alltid det vi utgår i från, och den här förändringen där 825:an tagits bort och 824:an ersatts med mer trafik leder till att fler kan åka kollektivt, och det är det som är målet, säger Daniel Mohlin, affärsutvecklare på Nobina.

Terese Ryghammar bor i Tumba och arbetar på Ica i Haninge. När hon arbetar kväll blir hennes restid numera en halvtimme längre.

– Det kanske inte låter så mycket men slutar jag klockan 22 är jag i Tumba tolv minuter över tolv i stället för 23:42. För mig är det stor skillnad. Nu får jag antingen vänta på att 836:an kommer 23:10 eller gå hela vägen mot Handens närsjukhus i mörkret själv. Jag vill precis som alla andra hem efter jobbet, säger hon.

Hittills har SL fått 49 klagomål sedan 825:an lagts ned. Men några planer på att återinföra busslinjen finns inte.

Vad krävs för att ni ska ändra en indragning av en busslinje?

– Vi utvärderar löpande de förändringar vi gör och tittar över de synpunkter som kommer in. Det finns inga fasta beslut om när man tar tillbaka en sådan här ändring utan det utvärderas hela tiden, den här förändringen gynnar fler.

Färre avgångar innebär också överfulla bussar. På hållplatserna längs med linje 807 har Nobis satt upp skyltar med uppmaningen att ta bussen före klockan sju eller efter klockan åtta på morgonen om man vill ha en sittplats.

807an

Ta inte bussen mellan klockan 7 och 8 om du vill ha sittplats, uppmanar SL.

– Vid rusningstrafik så är det knökat i biltrafiken, tunnelbanan och på bussarna. Bilister vet att det är så och väljer därför oftast andra tider, nu vill vi informera även bussresenärer, att om de åker lite tidigare så blir det bättre med plats, säger Daniel Mohlin.

Så du menar att de okynnesåker utan att behöva?

– Nej, men jag tror att få reflekterar över sina rutiner, om man kan ta bussen tidigare eller senare så blir det bekvämare.

Är det inte ert ansvar att sätta in fler avgångar om det är fullt?

– Det går inte, dels är det redan knökfullt vid Gullmarsplan och dels så skulle det innebära att vi behöver köpa in nya bussar och anställa fler busschaufförer, det är en kostsam investering. Vi har sittplatser så det räcker totalt, men så som det är nu så blir vissa bussar överfulla och andra går nästan tomma. Det behöver resenärerna veta om.

Missnöjet med SL och Nobina handlar inte bara om nedläggningen av busslinjer utan även bristen på information.

– Jag vill ha tillbaka 825:an men det är minst lika illa att det inte informerades om att bussen skulle tas ur trafik, säger Monica Bäckman.

– Jag hörde ryktesvägen i somras att busslinjen skulle tas bort och kontaktade SL för att få veta när, men det fick jag aldrig svar på. Så en morgon när jag kulle åka till jobbet var den bara borta, berättar hon.

Men enligt Daniel Mohlin på Nobina har informationen funnits.

– Vi går alltid ut med information vid förändringar. Dels med annonser, dels med anslag på busshållplatserna, detta gjordes en månad innan bussen togs bort. Men man kan aldrig garantera att information når alla.

Läs mer:

Haninge får fler avgångar

Efter beskedet: ”Så många som möjligt ska det få bättre”

Fakta

Klagomål från resenärer

”Jobbar vid bussgaraget och bor i Gudö. Nu kan jag bara åka 840, eftersom 825 har tagits bort. Vilket jag redan har klagat på en gång. Men när jag ska hem när jag har jobbat över så kan jag inte ta den bussen heller. Det tar en evig tid för mig att ta mig hem efter 19.”

”Väldigt synd att 825:an är borttagen. Det drabbar många föräldralediga, pensionärer och andra som vill ta sig till Handens närsjukhus, där det både ligger mödravård, barnavårdcentral och barnläkarmottagning. Hur man dessutom kan ta bort en linje som passerar populära Port 73 där biltrafiken är kaos kan jag verkligen inte förstå!! Jag använder mig av 25:an flera gånger i veckan. Det går inte att jämföra med 824 som åker runt hela Branbergen och tar dubbelt så lång tid. Arg!!”

”Undrar varför buss 825 helt plötsligt utan förvarning slutat gå? Tackvare att den försvann är det svårare för mig med flera att ta oss till och från Handenterminalen och Vendelsö. Varje halvtimme går 824. I annat fall får jag gå ca 10min för åka 840 eller 836,som inte heller går ofta. Jättedåligt! Nu måste man planera att åka runt och byta fler bussar eller bara åka vissa tider.”

 

Källa: SL