Upprustning ska ge tätare trafik

Trängseln vid rusningstrafik på tunnelbanan vid Danderyds sjukhus kan bli mindre när tågen går oftare.
Trängseln vid rusningstrafik på tunnelbanan vid Danderyds sjukhus kan bli mindre när tågen går oftare.
Förarlösa tåg och tätare trafik ska bli verklighet på röda linjen inom några år. Det beslutade landstingets trafiknämnd förra tisdagen.

Investeringarna beräknas kosta skattebetalarna 7,2 miljarder kronor.

Det är ofta trångt på tunnelbanetågen vid Danderyds stationer.

Men nu kan det bli ändring på det.

Förra veckan sa landstingets trafiknämnd ja till att köpa in 48 längre tåg som ska trafikera röda linjen.

– Vi kommer att kunna öka turtätheten från dagens 24 tåg per timme till 36 tåg per timme. Det innebär att vi ger plats åt fler nya stockholmare och minskar trängseln. Det blir bättre att åka tunnelbana, skriver Christer Wennerholm (M), nämndens ordförande, i ett mejl till Lokaltidningen Mitt i.

Han kallar förändringen den största satsning som någonsin gjorts för att minska trängseln och öka turtätheten i tunnelbanan. I dag är det under rusningstid stundvis väldigt trångt på röda linjen och SL kan inte köra tätare trafik med de nuvarande tågen.

– Med maximal kapacitet kommer vi att ha möjlighet att köra tåg med 100 sekunders mellanrum i framtiden, om behovet skulle finnas, säger Johan von Schantz, teknikdirektör på SL.

Planen är att de första tågen ska rulla 2016. Johan von Schantz tror inte att det kommer att behövas fler än 30 tåg per timme under de första åren.

– Förändringarna på röda linjen är ju tänkta för framtida behov och Stockholms befolkning växer ju.

Under tidigt 2020-tal ska alla tåg vara utbytta och trafiken betydligt tätare. De nya tågen ska ha större möjlighet till flexibel möblering och kunna stå kortare tid på stationerna eftersom det blir fler passagerardörrar. Samtidigt blir tredjedelstågen längre, 70 i stället för 46 meter.

Med början nästa år ska ett nytt signalsystem, som gör det möjligt att ha förarlösa tåg, installeras på röda linjen. Det ska göra tågen mer punktliga, enligt SL. Men för att systemet ska fungera krävs det nya tåg. De fordon som då blir över ska ersätta de äldre tågen på blå linjen.

Investeringarna uppges kosta 7,2 miljarder kronor. Vänsterpartiet tycker inte att säkerheten, och dess kostnader, har utretts ordentligt vilket är en anledning till att ledamoten Gunilla Cromvall (V) krävde att frågan skulle återremitteras.

– Jag är i grunden positiv till förarlösa tåg. Men det måste till omfattande säkerhetssystem och jag tycker att det ska utredas innan vi tar beslut. Dessutom måste vi se till att vi har facket med oss, säger hon.

Frågan avgörs slutgiltigt i landstingsfullmäktige.

Behövs det fler tåg på röda linjen?

Sara Tebelius, Kevinge: ”Absolut. Om det går fler tåg har jag möjlighet att komma snabbare till stan samtidigt som jag slipper planera resan genom att se i tidtabellen i förväg.”
Tom Berggren, ­Altorp: ”Jag tycker att det vore en fördel, men främst önskar jag att det satsas mer på Roslags­banan där tågen går alltför sällan.”
Göran Falgard, Mörbydalen: ”Det vore bra med bättre fördelning av tågen så att det inte blir så stor anhopning av folk emellanåt. Själv undviker jag tunnelbanan under rusningstid.”
Wolfgang Rath, Inverness: ”Man borde förlänga tunnelbanan till Täby 
i stället. Att köra fler tåg gör varken från eller till. Dessutom har man ju köpt in nya rymligare vagnar.”