Utan tåget stannar Vallentuna

Roslagsbanans utbyggnad avgör Vallentunas framtid.

Efter årsskiftet börjar förhandlingarna om Roslagsbanan till Arlanda och city.

Görs utbyggnaden lovar politikerna att mer än fördubbla bostadsbyggandet.

I februari inleds Sverigeförhandlingen. Ett antal kommuner ska då argumentera för att med statens hjälp få utbyggd spårtrafik och tunnelbana.

Vallentuna vill vara med.

Nyligen lämnade Vallentuna som en av många kommuner in en så kallad nyttoanalys. Där förespråkar kommunen ödesprojektet för Vallentuna – Roslagsbanans förlängning till city, Rimbo och Arlanda.

– För Vallentuna är det direkt avgörande. Ja, rent nödvändigt. Om inte de här satsningarna görs är möjligheterna små för Vallentuna att få en bra infrastruktur att växa utifrån, säger Parisa Liljestrand (M), kommunalråd.

Det är nämligen kring Roslagsbanans stationer som politikerna i Vallentuna vill se kommunens framtida bostäder. Förlängs Roslagsbanan som de vill är deras motbud till Sverigeförhandlarna att öka byggtakten dramatiskt.

8 500 nya bostäder – allihop relativt stationsnära – ska byggas på 20 år om Roslagsbanan byggs ut fullt ut, till city, Rimbo och Arlanda.

Blir det bara en förlängning till Stockholms city utlovas 5 500 nya bostäder.

Utan satsningar alls bygger man bara 2700 nya bostäder fram till år 2035.

– Ska vi kunna leverera bostäder och bidra till Stockholms bostadsutveckling måste det satsas på infrastruktur, säger Parisa Liljestrand.

I Vallentuna är politiker från höger till vänster överens om att man vill satsa på Roslagsbanan.

– Ja, vi är överens, säger Nickas Steorn (MP), kommunstyrelseledamot.

Han tycker dock att Sverigeförhandlingen tvingar kommunerna att lova att orealistiskt mycket byggs.

– Vi har blivit tagna som gisslan med Sverigeförhandlingen. Alla de här satsningarna på Roslagsbanan behövs i alla fall, säger han.

Han säger att förhandlingen skapar konkurrens mellan kommunerna.

– Den som lovar mest bostäder får kollektivtrafiken. Dessutom är bostäder till exempel i Danderyd värda mer än i Vallentuna. Hela saken är helt skev och klimatperspektivet är bortglömt.

Planeringschef Daniel Jarl på Vallentuna kommun menar att 8 500 bostäder på 20 år är fullt realistiskt.

– Det är en utmaning med absolut inte omöjligt.

Vilken är den största utmaningen?

– Att vi inte äger all mark själva. Det är många markägare som ska vara positiva och vi har inte haft dialog med dem ännu.

För Vallentuna är det direkt avgörande.

Fakta

Spår i fokus

Statliga Sverigeförhandlingens uppdrag är att hitta lösningar och finansiering för spår och stationer i olika järnvägsprojekt.

En viktig del är utbyggnad av kollektivtrafik i storstäderna för att öka bostadsbyggandet och förbättra tillgängligheten.

Vallentuna är en av 80 kommuner som deltar i samtalen. Även grannkommunen Täby deltar. De har fokus på tunnelbana till Arninge.