Utdelningsstopp – får 2 kilometer till posten

Nu får de boende på Axvägen och Stråvägen hämta posten vid postkontoret på Datavägen.
Nu får de boende på Axvägen och Stråvägen hämta posten vid postkontoret på Datavägen.
Sedan den 18 april delar Postnord inte längre ut brev till alla hushåll längs Axvägen och Stråvägen i Viksjö. Istället får de boende gå nästan två kilometer för att hämta sin post vid företagscentret. Enligt Postnord duger inte husens brevinkast – men många boende tycker att urvalet verkar godtyckligt. "Utpressning", säger bostadsrättsföreningens ordförande.

– Ja men herregud, de hittar på både det ena och det andra! Min granne har exakt samma brevlåda som jag, och hon får sin post. Har de rätt att göra så här? säger Marianne Andersson, som inte längre får sin post.

Marianne Andersson, som är äldre och inte själv kan ta sig till postkontoret för att hämta sin post, har familjemedlemmar som kan hjälpa till. Men det är inte alla i husen som har det.

– Det är många äldre som bor här, och flera är ensamma. Hur ska de få tag på sin post? Det är besvärligt. Vi bara går här och får ingen post, och det är väldigt tråkigt, säger Marianne Andersson.

Det var många boende på Axvägen och Stråvägen som blev förvånade när postens lappar damp ned i brevinkastet. Sedan 18 april delas inte längre posten ut till alla hushåll – istället måste man ta sig ner till Postnords företagscenter på Datavägen, omkring 2 kilometer bort med bil. Enligt Postnord är det omkring 90 hushåll vars brevinkast inte håller måttet. Postnords reglementen förklarar hur stora brevinkasten ska vara, att kanterna inte får vara vassa, men också hur tröga de ska vara att öppna, något som mäts med en så kallad newtonmeter.

– Vi är ju ofta ute och gör såna här mätningar. I de flesta fall får man in en handlingsplan från föreningen innan det går så här långt, men nu har det inte gjort det, så då blir det utdelningsstopp på de inkast som inte är godkända, säger Camilla Törnkvist på Postnord.

Men ordföranden för bostadsrättsföreningen, Thomas Alriksson, tycker att Postnord sysslar med ”utpressning” för att få föreningen att bekosta dyra postboxar – något som skulle spara pengar för Postnord eftersom utdelningen skulle gå fortare.

– Det är ju de boende här som äger sina dörrar, vi som förening har ju ingen möjlighet att lämna in någon handlingsplan för vad de boende gör med sina dörrar. Nej, Postnord vill att mottagarna ska betala, säger Thomas Alriksson.

Nu väntar föreningen på att Postnords nya anvisningar ska komma ut, för att se om de kan vara behjälpliga. Postnord väntar fortfarande på en handlingsplan. De boende får fortfarande ingen post.

– Vi har full förståelse för att boende tycker det här är jobbigt. Är det så att det finns äldre som har svårt att ta sig till företagscentret får de gärna ta kontakt med oss, säger Camilla Törnkvist på Postnord.

Men Marianne Andersson ser inte hur ett samtal till Postnord skulle kunna lösa problemen.

– Den enda lösningen är väl att man bär ut posten, antar jag, säger hon.