Väcks varje natt av transporter

Susanne Goldberg sover med öronproppar och sömntabletter men vaknar ändå upp till fyra gånger per natt.
Susanne Goldberg sover med öronproppar och sömntabletter men vaknar ändå upp till fyra gånger per natt.
Under två år testar tre Lidl-butiker att köra ­varuleveranser på ­nätterna, med en elbil.

Susanne Goldberg som bor intill butiken på Sveavägen tar nu sömnmedicin för att kunna sova.

Under flera år har Susanne Goldberg tagit sömntabletter och sätter in öronproppar i öronen varje natt för att kunna sova.

– Men det hjälper inte, jag vaknar ändå tre till fyra gånger per natt, säger hon.

Anledningen är slamrandet och bullret från leveranserna till Lidl-butiken strax intill lägenheten.

I dag är det inte tillåtet att köra tunga fordon på Stockholms gator mellan 22 och 06, men tre Lidl-butiker, på Vanadisplan, Svea­vägen och Södra station, har under sommaren fått dispens att ta emot varor på nätterna med tystare elhybridbilar via pilotprojekt, Off-peak, i staden.

Nattleveranserna testas under två år för att se om det går att leverera på nätterna, och därmed slippa trängseln under dagtid.

På Sveavägen har elhybridbilen främst levererat varor mellan klockan 22 och midnatt.

– Det är inte lastbilarna som låter, det är handhavandet av varorna. Att bilen är tyst spelar ingen roll, det är samma sak som att stänga av motorn på en vanlig lastbil. Smällarna och slamret från palltruckarna när de rullas upp och ner över järnrampen och gatstenarna, överröstar trafiken på Sveavägen, säger Susanne Goldberg.

Även en granne högre upp har flera gånger skrivit till Lidl och trafikkontoret för att klaga på slamrandet som gör att familjen inte kan sova. Erik Levander, projekt­ledare på trafikkontoret medger att de fått in klagomål, men är ändå nöjd med projektet.

– Vi har fått en första indikation från KTH att det har gått bra. Vi har gjort förbättringar i projektet efter att folk hört av sig, som att ordna en gummimatta vid en trottoarkant på Sveavägen och åtgärdat trottoaren, säger han.

Varför kan man inte använda lastrampen på baksidan av huset?

– Vi frågade Lidl redan när de flyttade hit om det var en möjlighet, men de menar att nivåskillnaderna är för stora och att gången ner är för smal.

Även Lidl är medvetet om klagomålen men är överlag nöjda och menar att de tittar på lösningar ihop med staden för att dämpa bullret.

– Det är fortfarande ett pilotprojekt och vi inväntar nu det första riktiga mätresultatet kommer i höst, säger Josefine Pettersson, informatör på Lidl Sverige.

Faller pilotprojektet väl ut så är tanken att fler transporter ska kunna leverera varor till Stockholms butiker på nätterna.

Fakta

Buller som stör oss mest hemma

30 procent av stockholmarna svarar i stadens senaste medborgarenkät om miljön att de störs mycket eller väldigt mycket av buller i sitt hem.

Det här stör dem mest:

1. Vägtrafik.

2. Grannar.

3. Flygtrafik.

4. Ventilation och fläktar.

5. Spårtrafik.

6. Buller från industri, affärsverksamheter och restauranger.

Källa: Stockholms stad