Polisen ska göra fler fartkontroller

Sökande pågår efter gärningsman
Inspektör Mats Lanebo mäter genomsnittshastigheten på en svart Audi under förra veckans kontroll på den hårt trafikerade Nynäsvägen.
Nu kan söderorts bilister räkna med att bli stoppade oftare.

Den 1 juli skiljs trafikpolisen från Nacka polismästardistrikt och mer fokus kommer att läggas på söderort.

Strax norr om Kungens kurva på E4:an blir den civila polisbilen omkörd av en svart Audi i hög hastighet.

Föraren av den andra bilen sicksackar mellan filerna och kastar sig vårdslöst in framför andra bilar. Mats Lanebo, inspektör vid trafikpolisen i söderort, får trampa på gasen för att kunna följa efter bilen. Han sätter igång videoutrustningen för att räkna ut Audins genomsnittshastighet.

– Sådant där beteende kan skrämma slag på folk, säger trafikpolischef Åke Rimborn från passagerarsätet.

Föraren av Audin upptäcker snart att han är efterföljd och lugnar ner sig. Åke Rimborn uppskattar att han som mest körde i 140 kilometer i timmen, men videomätningen visar en hastighet på 99 kilometer i timmen.

Poliserna följer efter honom i knappt en mil innan de släpper honom vid Lilla Essingen.

– Varför ska vi skriva en bötes­lapp på honom? Vi ska inte jaga pinnar för sakens skull. Han har dämpat ner sig och känner sig rätt så orolig nu. Det här är också förebyggande arbete, säger Åke Rimborn.

Tidigare har Nacka ingått i bevakningsområdet för Söderortspolisens trafikpolisgrupp. Men från och med den 1 juli kommer trafikgruppen att ha allt fokus på söderort.

– Nacka är ett stort område och speciellt på sommaren när invånarantalet därute ökar kraftigt har mycket resurser gått åt där. Totalt har vi har lagt 27 procent av vår tid i Nacka. Nu kan vi lägga allt fokus på söderort och de problem som finns här. Jag tror det kommer att märkas en ordentlig skillnad, säger Åke Rimborn.

Just den här onsdagseftermiddagen har polisen nio videobilar och en motorcykel ute på vägarna, då man gör en gemensam satsning i hela länet mot aggressiv körning.

Det kan till exempel handla om att hålla för kort avstånd eller farliga omkörningar.

– Jag upplever att den aggressiva körningen har blivit värre de senaste åren. Det sker väldigt mycket olyckor i söderort, men de beror oftast inte på för hög hastighet utan sidoförflyttningar.

Den här onsdagen rapporteras 15 hastighetsöverträdelser på E4:an mellan Västberga och Essingeleden.

Fakta

Vad tycker du om att det blir fler trafikkontroller?

Rolf Almgren, Örby:

”Jag tror nog att det är bra, speciellt på 30-sträckor. Men sedan tycker jag att bötesbeloppen är orimligt högt satta.”
Charlotta Barker, Solberga:

”Det är jättebra. Jag tycker inte att man ska köra för fort, speciellt inte här i Älvsjö där det är många barnfamiljer som flyttar in.”
Jonathan Häll, Östberga:
”Det är bra, det kan kanske minska olyckorna. Men jag vet inte om det behövs fler kontroller just här, eftersom jag inte kör bil själv.”
Karolina Runnerstam, Älvsjö:

”Det är jättebra, speciellt om polisen kan ta fler rattfyllerister. Speciellt där det finns många barn vore det bra med fler trafikkontroller.”