Eon om vägarna: ”Vi vet att det blir krångligt”

Oskar Jönsson och de stora rören som ska leda varmvattnet.
Oskar Jönsson och de stora rören som ska leda varmvattnet.
Tvåfiliga vägar blir enfiliga, vägar leds om och köerna kryper fram. Många hör av sig till Mitt i för att berätta om irritationen över hur vägnätet i kommunen påverkas av byggen just nu. Eon är ett av de företag som är skyldiga till krånglet, och de ber om förståelse för att det under en tid inte funkar som det brukar.

Avfart 153 från E18 i riktning mot Oslo. Höger in på Enköpingsvägen vid rödljuset, och där tar det stopp. Eller, vägen blir plötsligt hälften så bred och du tvingas dela körfält med mötande trafik.

Järfällaborna är minst sagt vana vid stökiga, om än tillfälliga, förändringar i vägnätet. Kommunen växer på alla håll och kanter, vilket medför att även annat än bostäder uppgraders och förnyas.

Nya ledningar för Fjärrvärme

Eon är ett av de företag som får ta emot en hel del frågor kring varför de river upp vägarna i kommunen. Bland annat på Enköpingsvägen, mellan Gullivervägen och Ulvsättravägen.

Här dras nämligen de nya ledningarna för fjärrvärme som ska gå hela vägen från Säbyverket via Stäketsundet, Kungsängen och Bro innan det kommer fram till det nya kraftvärmeverket vid Högbytorp.

Lena Berglund är regionchef på Eon.

– Vi vet att det blir lite krångligt, men det kommer komma Järfällaborna till dels, säger hon.

Som en motroväg

Transitsträckan från Säbyverket till Högbytorp är byggd som en motorväg för vattnet. Rören är 600 millimeter i diameter, vilket är stort i sammanhanget.

Och det stora bygget tar tid. Det påbörjades i maj 2017 och beräknas vara klart i juni 2019.

– Vi har gjort ungefär två tredjedelar hittills. Fram till årsskiftet kommer vi schakta fyra eller fem platser till. Sen blir det nedläggning av rör och återfyllning från årsskiftet fram till april, säger Oskar Jönsson som är projektledare på Eon.

I april kommer det vara så gott som klart, men inte förrän efter semestrarna är allt på plats som det ska vara. Så som jord, träd, fin asfalt och andra planteringar.

Efter sommaren är det dags att provköra anläggningen i Högbytorp, då är hela den så kallade motorvägen för vattnen färdig.

 

Fakta

Så går det till

  1. Godkännande av kommunen att börja schakta.
  2. Schaktning på etapper om 300-500 meter påbörjas.
  3. Nedläggning av rör som sen svetsas ihop.
  4. Kontroll av svetsningen. Rören röntgas.
  5. Ledningarna förvärms för att stålet ska utvidgas av värmen så att man ser att de håller tätt.
  6. Alla skarvar isoleras medan de fortfarande är uppvärmda.
  7. Återfyllning av jord så att rören täcks måste även det göras medan de fortfarande är uppvärmda.

Skulle du se ett av Eons arbeten och undra över varför det står stilla, är du inte den enda. Oskar Jönsson menar att det stundtals ser ut som att inget händer, men det är för att man då gör arbeten som inte kräver tunga maskiner. Det kan till exempel handla om att inventera svetsskarvar på rören. Punkt fyra här ovan alltså.

Källa: Oskar Jönsson, Projektledare på Eon
Fakta

Trafikstörningar i kommunen

Det pågår en rad olika byggen och andra förändringar som påverkar trafiknätet i Järfälla. På kommunens hemsida hittar du lätt vilka arbeten som pågår, varför de pågår och när de beräknas vara färdiga.

Listan hittar du HÄR.

Källa: Järfälla Kommun