Vägras ersättning för husets skador

Marken runt huset har fått sättningar och sjunkit enligt Jonas Bjerke.
Marken runt huset har fått sättningar och sjunkit enligt Jonas Bjerke.
Förstörda staket, uppfart och tapeter – och en tomt som bokstavligen sjunkit. Jonas Bjerkes tomt har förstörts under spårutbyggnaden i Tungelsta. Men Trafikverket vägrar ersätta skadorna på 350 000 kronor.

Det är småkyligt men vindstilla i området omkring Tungelsta station. Det är onsdag förmiddag och de flesta är på jobbet eller i skolan. Bara någon enstaka pensionär har trotsat kylan och begett sig ut på promenad.

Den stora synliga förändringen i stadsbilden är det tillkomna dubbelspåret till Västerhaninge. Den 3 december börjar dubbelspåret användas. På tiden, tycker en pensionär, eftersom Tungelsta numera ”inte ens får blommor längs gatorna längre”.

– De som bor i Handen vet inte ens var Tungelsta ligger, småmuttrar han men fyrar därefter av ett leende och fortsätter promenaden.

Ett stenkast bort bor Jonas Bjerke och hans familj. Huset byggdes år 2000 och 2010 började Trafikverkets omkring två år långa arbete med dubbelspåret.

För Jonas och hans fru har åren varit en mardröm.

– Det började med att min fru vaknade av att sängen skakade. Jag har själv arbetat i Japan och vet hur en jordbävning känns, det här kändes precis så. Vattnet skvalpade i glaset och vår plasma-tv gick sönder, berättar Jonas.

Sedan blev det bara värre. Enligt Jonas Bjerke ska vibrationerna från markarbetena, sprängningarna och den tunga lastbilstrafiken utanför ha förstört tomten.

Staketen ser allt annat än raka ut och han visar hur marken runt grunden sjunkit.

Inomhus ser vi hur tapeten i hallen, badrummet och vardagsrummet fått sprickor.

– Det måste tapetseras om i hela nedervåningen, säger han.

Nu vill Jonas Bjerke och hans advokat Per Lindquist att Jonas ska få ersättning för skadorna.Man inväntar offerter på vad skadorna kommer att kosta, men enligt Jonas Bjerkes egna beräkningar handlar det om mellan 300 000–350 000 kronor.

– De boendes bild kan rimligen bara motbevisas om Trafikverket kommer in med tillräckliga bilder från en undersökning kring hur tomten såg ut innan arbetet började. Men någon alternativ förklaring till skadorna har vi inte fått, säger advokat Per Lindquist.

Trafikverket, som redan nekat en av grannarna ersättning för sprickor i ett klinkergolv, är kallsinniga.

– För oss är det inga problem att ta ansvar för skador, men då måste vi ha ett klart och tydligt orsakssamband. Vår besiktningsman drog slutsatserna att vibrationerna hölls under gränsvärdena. Och det blir naturliga åldersförändringar i nybyggda fastigheter, säger verksjurist Ulf Edling.

En förklaring som upprör Jonas Bjerke eftersom vibrationerna började mätas efter att man klagat på arbetet.

– Men enligt våra byggledare på plats har det inte stört mer innan vi började mäta än efter, säger Ulf Edling.

Det låter som ett svårt bevisläge?

– Det är den skadelidande som har bevisbördan.

Per Lindquist tycker att Trafikverket resonerar konstigt.

– I den skadebesiktning som gjorts ser man bland annat att asfalten i uppfarten spruckit, detta efter att tunga lastbilar kört upp på uppfarten vid mötande trafik. Det är konstigt att man inte tror på fastighetsägarna. De bor ju precis i närheten av byggområdet, säger han.

Staketet är snett och vint och asfalten på garageuppfarten har spruckit till följd av att tunga transporter svept förbi huset.

Fakta

Så säger lagen

Enligt 32 kapitlet §3 i miljöbalken ska skadestånd betalas, bland mycket annat, för skador genom skakning eller annan liknande störning.

I §4 i samma kapitel står att skadestånd också ska betalas för skador om skadan orsakats av ett sprängningsarbete.

Källa: Miljöbalken