Min lokala hjälte

Vajerräcken dödar motorcyklister

Tester i Åkersberga och Grödinge visar att underglidningsskydd kan rädda liv vid mc-olyckor.

Trots detta kommer räckena att bytas ut först vid ombyggnation.

Vid mc-olyckor är vajerräckena och andra oskyddade stolpar rena dödsfällan för mc-förare.

– Tio procent av mc-förarna dör mot räcken, det är den vanligaste krock­döden vid singelolyckor, säger­ Maria­ Nordqvist, politisk sekreterare på Sveriges Motor­cyklister.

Mc-förarna riskerar att klyvas när de vid en olycka glider mot räckena. I fjol dog sex personer i räckes­olyckor och hittills i år har en person dött.

Lokaltidningen Mitt i har tidigare berättat att Trafikverket ska testa hur underglidningsskydd fungerar vid sommar- och vintervägs­underhåll. Skydden sattes upp på tre platser i Sverige, varav två i Stockholm. Den ena längs väg 257 – känd som Slingerbulten – i Grödinge och den andra var Svinningevägen mellan Åkersberga och Vaxholm. När Svinningevägen byggdes om 2014 flyttades skydden till E4 och avfarter till Gävle.

Efter testen har Trafik­verket beslutat att sätta upp skydden i de fall ett vägräcke är placerat i ytter­kurva på avfartsramp samt ytterkurva på tvåfältsväg med snäva kurvor. Dock kommer skydden endast att sättas upp vid ombyggnationer vilket Sveriges Motorcyklister är missnöjda med.

Trots den kraftigt ökade­ skaderisk som räckena innebär för mc-förarna har de en övergripande positiv effekt på trafiksäkerheten. Varje­ år räddar de omkring 17 liv, enligt Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetssamordnare på Trafikverket.

Fakta

Trafikverkets beslut

Underglidningsskydd ska sättas upp vid ombyggnation och Trafikverket kräver att det inte ska finnas några utstickande delar i anslutning till:

w Gång- och cykelbana.

w Väg som ingår i det så kallade TEN-T vägnätet.

Ytterkurva på avfartsramp samt övriga vägar med betydande motor­cykeltrafik (100 motor­cyklar eller fler per dygn under sommarhalvåret).

Källa: Trafikverket