Vakade vid olåst dörr i över ett dygn

Sandy och Peter kunde inte stänga om sig efter inbrottet. De tvingades vänta i flera timmar på jourmontören.
Sandy och Peter kunde inte stänga om sig efter inbrottet. De tvingades vänta i flera timmar på jourmontören.
Nyligen drabbades Peter och Sandy av inbrott i sin lägenhet i Farsta strand. Efteråt tvingades de vaka vid den trasiga dörren i ett och ett halvt dygn innan den byttes ut.

Nu riktar paret hård kritik mot hyresvärden Familjebostäder.

Klockan var halv tre på natten förra lördagen. Makarna Peter och Sandy hade varit på bröllopsfest. När de kom hem till lägenheten i Farsta strand var dörren – en säkerhetsdörr av klass 3 – uppbruten och bucklig. Inbrottstjuvarna hade rotat igenom deras sovrum. En surfplatta, en systemkamera och en dator saknades.

– Polisen kom och sa att vi skulle röra så lite som möjligt i lägenheten. Så vi höll oss i vardagsrummet i väntan på att jouren skulle komma och byta dörren, berättar Sandy.

Att drabbas av inbrott är en chock för de flesta. Men för Sandy och Peter hade prövningen bara börjat.

Först fick de vänta till morgonen innan Familjebostäders jourmontör dök upp.

– Man slumrade till någon stund på soffan men vi kunde inte slappna av eftersom dörren varken gick att stänga eller låsa, säger Peter.

Någon ny dörr hade montören inte med sig. Han började i stället banka ut den buckliga plåten på den skadade dörren, så att den med mycket möda gick att låsa.

Problemet nu var att dörren blev svåröppnad i stället.

– När vi skulle gå ut fick vi försöka med all kraft i 45 minuter för att få upp dörren. Sedan gick den inte att låsa längre, säger Peter.

Tillbaka på ruta ett alltså. Utan sömn och rädda för ännu ett inbrott gick varken Sandy eller Peter till jobbet på måndagen. På morgonen fick de kontakt med Familjebostäders bovärd som gav beskedet att en dörr skulle levereras under dagen.

Löftet infriades, men det dröjde till sen eftermiddag – ett och ett halvt dygn efter att inbrottet upptäcktes – innan den nya säkerhetsdörren var på plats.

Sandy och Peter säger till Lokaltidningen Mitt i att de tänker kräva Familjebostäder på kompensation.

– Vi är otroligt upprörda. Det här kan knappast vara första gången det blir inbrott i Familjebostäders lägenheter. Ett sådant företag måste kunna byta en dörr snabbare än så här, säger Sandy.

Britt-Marie Kornsäter som jobbar med inbrottsfrågor hos Farsta närpolis är frågande till hanteringen.

– Efter ett inbrott vill man gå igenom vad som är stulet och städa upp i bostaden. Det är oerhört olyckligt om man då inte har en dörr man kan stänga om sig. I det här fallet låter det som att det har tagit alldeles för lång tid, säger hon.