P-vakterna avslöjar: Vi jagar Solnas bilister

"Regeln är hellre fria än fälla. I Solna är det tvärtom", säger en Nokasanställd.
"Regeln är hellre fria än fälla. I Solna är det tvärtom", säger en Nokasanställd.
En gul lapp på bilrutan är en tråkig överraskning, men Solnas bilister måste vara extra noga.
Här berättar p-vakterna själva att de ägnar sig åt "fulspel" och inte trafiksäkerhet – med målet att "lappa, lappa, lappa".
– Solnas bilister har rätt att veta att de jagas, säger en av Nokas parkeringsvakter.

Sedan i slutet av 2016 sköter övervakningsföretaget Nokas parkeringsövervakningen på gatumark för Solna stads räkning. Hittills i år har bilisternas felparkeringar dragit in 18 miljoner kronor till staden.

Men bakom ligger hårt arbete – eller ett ”fulspel” som parkeringsvakterna själva kallar det. Mitt i har träffat ett flertal Nokas-anställda som jobbar i Solna och som alla vittnar om en jakt på Solnas bilister. Målet är att lappa så många bilar som möjligt under ett arbetspass, berättar de.

Väntar ut p-lappar

I avtalet mellan Solna och Nokas nämns inget ”lappmål”. Men bland vakterna är det välkänt.

– Allt handlar om att lappa, lappa, lappa. Om vi inte gör det tillräckligt bra får vi höra att vi måste öka statistiken, säger en vakt.

Ett sätt är att hålla koll på när parkeringstider går ut.

– Man ser att en p-biljett går ut 9.30, då står man där och väntar tills den går ut. Sen sätter man en lapp och hoppas att inte bilägaren kommer, berättar en vakt.

”Situationen är absurd”

Enligt vakterna, som alla jobbat i andra kommuner och för andra övervakningsföretag, brukar man ge bilägaren 15-20 minuter innan man återvänder och skriver ut böter.

– I Solna finns ingen sådan generositet eller flexibilitet. Situationen är absurd. Men man gör det för ”pinnarna”, för statistiken.

Gator med parkeringsförbud för städning och sopning kan också generera många lappar.

– När det är servicetid på en gata till klockan 18 till exempel händer det att man skriver en lapp fem i, säger en vakt.

Lappar 9,6 meter från korsning

I Solnas korsningar kan man skriva många böter. Enligt p-reglerna ska bilen stå minst 10 meter ifrån.

– På andra ställen finns policys att man låter bli att lappa om bilen står 8 meter ifrån. Det är svårt som bilist att uppskatta 10 meter. Regeln är hellre fria än fälla. I Solna är det tvärtom, om bilen står 9,6 meter ifrån måste vi skriva.

Både Nokas och Solna stad är vinnare. De som bor och jobbar i Solna är förlorarna.

Parkeringsvakt

Evenemang runt Friends är också välbevakade av Nokas vakter, berättar de.

– Är garagen fulla har man inget annat val än att ställa sig fel. Förr var vi där för att hjälpa bilister, nu åker vakter dit och kan få 100 lappar på en kväll.

Jagar föräldrar

Vakterna berättar för Mitt i om nätter då säsongs- och månadsmärken gått ut, då en vakt kan lappa 80 bilar i ett svep. Om vakter som  ”gömmer” sina Nokas-bilar för att inte synas i bostadskvarter, vilket de menar strider mot hur de ska jobba – med synlighet. Lappjakter utanför skolor och förskolor ingår också i jobbet.

– Vid Råsundaskolan finns en plats där bilar kan stå när föräldrar hämtar upp barn. Står bilen felvinklad så ska den lappas, det känns helt fel att rapportera stressade föräldrar så, säger en av vakterna.

Varför är det fel att bilar som står fel lappas?

– Felet ska vara att man orsakar trafikfara eller att man ställt sig där av ren oaktsamhet. Det måste vara rimligt. Det är fel att jaga bilister för att få in pengar.

Är det inte ert uppdrag att lappa bilar?

– Det vi ska göra är att förbättra trafiksäkerheten genom att öka framkomligheten och tillgängligheten. I sista hand ska vi lappa.

Varför vill ni gå ut med det här?

–Solnas bilister har rätt att få veta att de jagas. Vi vill inte att det här arbetssättet ska sprida sig. Särskilt nya vakter pressas att lappa och är väldigt tävlingsinriktade. Det blir en ond cirkel.

Påverkar negativ syn

En vakt berättar att han samtidigt är kluven.

– Jag kan känna ”Yes, en lapp till! Nu närmar jag mig min dagskvot”. Man behöver sina pinnar. Men ofta skäms jag efteråt och skyndar därifrån. Ibland kommer folk fram och är förbannade och tycker att det är orimligt att man lappat. Då håller jag ofta med.

I möten med chefer på Nokas har vakterna fått höra om ett mål på 1,7 böter per vakt och timme. Det blir 19 böter på ett tolvtimmarspass.

– Om man ska jobba utifrån vårt egentliga uppdrag och tänka på säkerhet och framkomlighet, då är 5-10 lappar normalt på en dag. Jag tycker synd om Solnaborna.

Belönas med biobiljetter

De berättar att teamen ibland belönas med biobiljetter.

– När vi inte fick biobiljetter och jag frågade varför sa de att vi inte nått vår statistik, berättar de.

De säger att de efterlyst en policy hos sina chefer som reglerar när en bil bör lappas.

– Men de lyssnar inte. Man har hittat en formel för att få in pengar. Både Nokas och Solna stad är vinnare. De som bor och jobbar i Solna är förlorarna.