Valaffischerna tomma på ord – fulla av fläsk

Värmdöpolitkernas valaffischer analyseras - och får både ris och ros.
Värmdöpolitkernas valaffischer analyseras - och får både ris och ros.
Mer matematik! Värmdö kan bättre! Enkelt att bo! Valaffischernas budskap haglar över Värmdöborna. Men experten är kritisk mot de tomma lockropen.
– De säger ju ingenting, säger Bengt Johansson.

Med knappt två veckor kvar till valet är Värmdö tapetserat med lokala valaffischer. Deshira Flankör (M), lovar mer matematik i skolorna, Mikael Lindström (S), vill ha ett bättre Värmdö och kristdemokraternas Per-Olof Fransson piggar upp i rosa tröja.

Men hur bra och tydliga är de lokala politikernas budskap?

Bengt Johansson, professor.

Bengt Johansson, professor. Foto: JMG

Bengt Johansson är professor i politisk kommunikation och har skrivit en bok om politiska valaffischer. Lokaltidningen Mitt i har visat honom Värmdös lokala valaffischer. Generellt är de ganska trista, tycker han.

– Det är politiker i halvfigur som ler mot kameran. Jag tycker nog att man skulle kunna ta ut svängarna mer. Göra dem mer lokala.

En sak har dock Värmdös affischer som gör att de sticker ut bland många andra. Bengt Johansson talar om ”Värmdöeffekten”.

– Det märks tydligt att nästan alla affischer har väldigt mycket natur. Det är båtar i vatten, skog, fält, mycket grönt och fina hus. Det är väldigt idylliskt, säger han.

Socialdemokraterna: ”Ett starkare samhälle. Värmdö kan bättre”

Valaffisch Socialdemokraterna Värmdö.

– Den är väldigt lik de nationella, men den har en liten udd riktad mot alliansen. Här är en oppositionsaffisch och man gör lokalt ett litet hugg mot den styrande majoriteten. Vad ”bättre” sedan betyder vet vi inte. Det är ju inte så konkret. Det är mer ”byt ut alliansen”. 

Miljöpartiet: ”Nu. Klimatet kan inte vänta” 

Valaffisch Miljöpartiet Värmdö.

– Här finns inget lokalt budskap. Det står inte ens namn på affischen. Har man ingen lokal fråga så kan man lika gärna köra det allmänna, men jag tycker att det är lite synd. Här har man ändå en möjlighet att trycka på lokala frågor. 

Centerpartiet: ”Förbättrat företagsklimat för Värmdö framåt”

Valaffisch Centerpartiet Värmdö.

– Framåt är med i centerpartiets nationella kampanj. Här skulle man velat att de verkligen berättar att det här är vår fråga i Värmdö och tydliggör vad man vill driva lokalt företagsmässigt. Det hade jag velat som väljare. 

Liberalerna: ”Mindre mörkblå”

Valaffisch Liberalerna Värmdö.

– Det här är den fyndigaste av dem alla och den man hajar till på litegrann. Många är standard, den här är lite rolig ändå. ”Visst, vi är ett blått parti, men inte lika blåa som moderaterna. Vi är liberalerna och är mer ljusblåa”.

– Sedan är det lite oklart vad frihetsälskare betyder. Är inte de andra det? Är inte moderaterna frihetsälskare? Risken finns att väljarna blir irriterade om de inte förstår. Här tittar politikerna också åt sidan och ser inte så stajlade ut, det är lite ovanligt. Det är nästan så att de pratar med någon annan. 

Moderaterna: ”Skolor att räkna med! Mer matematik!”

Valaffisch Moderaterna Värmdö.

– Mer matematik är åtminstone ett konkret förslag. Om man nu kan göra det till en lokal fråga, det undrar jag. Ibland glider politikerna iväg. Med den här affischen försöker man vara lite snitsig med ordvitsar och få väljarna att småle.  Det har gjorts sedan 40-talet. 

Kristdemokraterna: ”Det ska vara lätt att bygga och bo”

Valaffisch Kristdemokraterna Värmdö.

– Ja, vem tycker inte det? Det säger ju ingenting. Det här känns mest som en personvalskampanj. Per-Olof vill visa upp sig själv i en tröja som är väldigt rosa. Man ser nästan inget annat. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men det är ju ingen traditionell färg för KD, så kanske är han bara sig själv. ”Så här ser jag ut”. 


Vid tiden för fotograferingen av valaffischer i Gustavsbergs centrum och Brunn (23/8) fanns inga lokala affischer för Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna.