Våldsutsatta bussförare får kroppskameror

Bussförare på bland annat linje 179 får kroppskameror.
Bussförare på bland annat linje 179 får kroppskameror.
Pilotförsöket med kroppskameror på bussförare på brottsutsatta sträckor blir nu permanent.
Först ut är tre busslinjer som trafikerar Järva, västerort, Sollentuna, Solna, Sundbyberg och Universitetet.

Under mars månad är det tänkt att bussförare och kundvärdar på tre busslinjer ska ha kroppskameror på sig i trygghetssyfte, men förhoppningen är också att kamerorna ska förebygga brott.

Busslinjerna det gäller är nummer 179 mellan Vällingby och Sollentuna, 514 mellan Spånga och Häggviks handelsplats och 540 mellan Tensta centrum via Solna och Sundbyberg till Universitetet.

– Vi har valt att rikta in oss på de busslinjer där det förekommer mest hot och våld, men också mycket betalningsvägran. Det här är inte lösningen på att få bort hot och våld, men det kan förhoppningsvis minska, säger Kenny Bungss, säkerhetsansvarig på Arriva.

Tydligt skyltat

Det är frivilligt för förarna att bära kamerorna och de bestämmer själva när kamerorna ska spela in. Men troligtvis blir det under hela arbetspassen, och kroppskamerorna är tänkt som ett komplement till bussens kameror, enligt Kenny Bungss.

– Det ska synas och märkas att kamerorna finns där. Det är skyltat på varje hållplats att chaufförerna kan ha kameror på sig och kamerorna är också synliga på bussförarna, säger han.

Det kan också komma att bli fler linjer framöver där bussförarna får kroppskameror, men vilka är inte bestämt.

Pilotprojekt som blir permanent

Beslutet att kroppskamerorna nu blir en permanent trygghetsåtgärd är resultatet av det pilotprojekt under sommaren och hösten 2017 där några av bussförarna på linje 179 bar kroppskameror.

– Försöker föll väl ut. Förare som använde kamerorna kände sig tryggare, och det var ingen negativ respons från resenärer. Det var heller ingen av dem som hade kameror på sig som utsattes för hot eller våld som resulterade i polisanmälningar, vilket det normalt annars är varje vecka, säger han.

Efter pilotförsöket pratade Mitt i med flera busschaufförer som använt kroppskamerorna. En del tyckte att kamerorna ökade känslan av trygghet medan andra var kritiska eftersom kamerorna inte är kopplade till någon larmcentral.