Min lokala hjälte

Vallentunas cyklister ska slippa onödiga hinder

Andreas Viberg gör som en femtedel av svenskarna och cyklar för det mesta till jobbet.
Andreas Viberg gör som en femtedel av svenskarna och cyklar för det mesta till jobbet.
Cykelvägarna i Vallentuna präglas av hinder och krångliga omvägar. Men cyklandet ska bli smidigare. Nu tar kommunen fram en cykelplan.

– Man vill få så få stopp som möjligt, säger cykel­pendlaren Andreas ­Viberg.

Andreas Viberg från Vallentuna är en av dem som ratar både bil och kommunala färdmedel. Han hoppar ofta på cykeln för att ta sig de cirka tre milen till Stockholms innerstad.

– Det är roligare än att åka kollektivt och man får gratis motion, säger han.

En cykelpendlare vill komma fram snabbt och inte hindras på vägen. Men cykelvägarna i centrala Vallentuna är fulla med plötsliga stopp som refuger och vassa trottoarkanter.

– Som cyklist kommer man i andra hand i planeringen, säger ­Andreas Viberg.

Från Vallentuna IP via Smidesvägen mot Vallentuna centrum finns flera exempel på krångliga cykelvägar. För att komma från IP över Lindholmsvägen och ner mot centrum måste man till exempel cykla förbi en stolpe som står mitt i ett övergångsställe och över två skarpa, höga trottoarkanter. Sedan måste man vända mot Ormsta innan vägen svänger tillbaka mot centrum.

– Den här vägen är ny och det märks att man har tänkt på cyklisterna, men det har blivit så fel, eftersom man inte vet hur cykling fungerar, säger Andreas Viberg.

Han tycker att det är bra att Vallentuna kommun tar fram en cykelplan. Bland annat kartor och planerade åtgärder i det lokala cykelvägnätet finns utlagda på Vallentuna kommuns hemsida.

Fram till den 17 april får medborgarna tycka till om planen. Andreas Viberg är en av dem som redan gjort det. Att inte överarbeta cykel­vägarna, tycker han är viktigt.

– Karlbergsvägen är ett exempel där det fungerar, trots att inget är gjort. Ibland kan det räcka att bredda vägrenen och måla markeringar, säger han.

Enligt Marlene Sjödin, trafikplanerare på Vallentuna kommun är tanken att abrupta stopp ska bort.

– Vi vill ha ett sammanhängande cykelvägnät, säger hon.

I planen finns både ett lokalt, lite enklare cykelvägnät och ett huvudvägnät, där cykelvägarna ska ha en högre standard.

Fakta

Tar en timme att cykla in till stan

Så lång tid tar det enligt Andreas Viberg från Vallentuna centrum:

En mindre tränad cyklist får lägga på 5–10 minuter.