Valspurt i Solna – så jagar partierna väljare in i det sista

Solna, EU-valet, valspurt
Moderaterna kom i veckan med en tung trio till kampanjandet utanför Mall of Scandinavia.
Besök av kandidater, utdelning av flygblad, politiska diskussioner och en partiledare som dragplåster – i Solna pågår jakten på väljarnas stöd inför söndagens EU-val in i det sista.

Sociala medier blir allt mer avgörande när kandidaterna och de politiska partierna vill nå ut med sina budskap. Men att möta väljarna personligen är fortfarande en svårslagen metod – i veckan har det varit valspurt på stan.

Vänsterpartiet Solna

Vänsterpartiets Sandra Lindström, Julia Sundqvist och Linda Cigéhn pratar med väljare och delar ut informationsblad i Solna centrum under valrörelsen. Vanligaste frågan de får är varför man ska rösta på just deras parti.

– Då brukar jag fråga tillbaka: Vad är viktigast för dig, och efter det så blir det oftast ett bra politiskt samtal, säger Julia Sundqvist.

– Det roligaste med att stå vid valstugan är samtalen, jag träffar massor med folk som jag inte skulle göra annars. Det är ett väldigt demokratiskt forum där vem som helst kan komma fram, och som politiker tycker jag att vi har ett ansvar att stå till svars för de frågor som vi driver, säger Sandra Lindström.

Miljöpartiet, EU-valskampanj

Utöver Vänsterpartiet har Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Miljöpartiet satt upp valstugor i Solna centrum. Miljöpartiets kommunalråd Victoria Johansson och Bernard Huber är två av de politiker som har delat ut flygblad och försökt få ett ord med förbipasserande. Bernard Huber räknar med att han får till runt tio samtal per dag med väljare vid valstugan.

– Det finns såklart många andra metoder att kampanja, men jag tycker att det är viktigt att erbjuda den här möjligheten till samtal, säger han.

Ulf Kristersson, Moderaterna, EU-valskampanj Solna 2019

Moderaterna har helt valt bort att ha valstuga i Solna, av ekonomiska skäl, meddelar partiet. I tisdag slog man ändå på stora trumman och hade partiledaren Ulf Kristersson, toppkandidaten Tomas Tobé och Hanif Bali, riksdagsledamot från Solna, på besök samtidigt vid ett kampanjtillfälle utanför Mall of Scandinavia. Trion blev fotograferade och svarade på frågor i 45 minuter innan det var dags att åka vidare.

Gabriel Karlsson, Edvin Falck, EU-valskampanj Solna, 2019

16-åringarna Gabriel Karlsson och Edvin Falck har inte åldern inne för att rösta men passade ändå på att fråga ut Ulf Kristersson, bland annat om vilka lagar EU ska bestämma och vad Sverige ska bestämma själva.

– Vi kom hit för att vi såg att Moderaterna skulle vara här i dag, och tycker att vi fick bra svar, säger Edvin Falck.

Hanif Bali, Moderaterna, Solna

För att nå personer i alla åldrar tror jag att det är viktigt att satsa på både och. För många väljare gör den personliga kontakten skillnaden när det är dags att rösta.

Hanna Stenegren (C)

Centerpartiet, EU-valskampanj, Solna centrum

Hanna Stenegren från Hässelby är nummer 12 på Centerpartiets EU-lista. Hon besökte partiets valstuga i Solna centrum i veckan för att jaga kryss. I EU-valet 2014 var valdeltagandet i Solna knappt 60 procent. I hela landet var samma siffra 51 procent.

– Många jag möter här säger att de redan har röstat, vilket såklart är bra. Jag river personligen klimatfrågan hårdast och får många frågor om det, till exempel hur vi ska kunna ställa om till ett hållbart resande och resa mer med tåg. De frågorna får jag både här och på Facebook och Instagram.

Under EU-valrörelsen har Hanna Stenegren haft hundratals personliga samtal med väljare.

– Många kontaktar mig via sociala medier, men för att nå personer i alla åldrar tror jag att det är viktigt att satsa på både och. För många gör den personliga kontakten skillnaden när det är dags att rösta.

Ett sista ryck

I morgon, lördag, gör Socialdemokraterna ett sista ryck i valrörelsen i Solna. Partiets toppkandidat Heléne Fritzon kommer under eftermiddagen att knacka dörr i Hagalund, meddelar partiet.