Min lokala hjälte

Vanna vattnar bort stress

Vanna Rosenberg är gärna i trädgården när hon vill slappna av efter en arbetsdag. Helt enligt stressinstitutets råd som säger att hjärnan måste få varva ner med lugnare aktiviteteter för att orka.  Tobias Wallin.
Vanna Rosenberg är gärna i trädgården när hon vill slappna av efter en arbetsdag. Helt enligt stressinstitutets råd som säger att hjärnan måste få varva ner med lugnare aktiviteteter för att orka. Tobias Wallin.
08.00 Springer till tunnelbanan på väg till jobbet.

17:00 Skyndar hem för att laga middag.

01.00 Ligger sömnlös och tankarna snurrar.

Bryt trenden på ”den stressfria dagen”, i dag tisdag.

Snart väntar semestrar och sommarlov, men för många går hjärnan på högvarv även när de är lediga. Enligt Torbjörn Åkerstedt, professor och chef för Stressinstitutet, är det viktigt att ta kontroll över sin fritid.

– Vad man gör utanför jobbet har stor betydelse, förr slutade arbetsdagen när man gick hem efter jobbet, men nu är det fritidsaktiviteter, sociala medier och annat som kan bidra till att det är svårt att slappna av, säger han.

Torbjörn Åkerstedt berättar att de flesta klarar av 8-10 timmar om dagen med hög belastning, sedan måste hjärnan få varva ner med lugnare aktiviteter.

– Det gör inte så mycket om man är stressad under en dag, men det är inte bra om det fortsätter under en längre tid, säger han.

Skådespelerskan Vanna Rosenberg repeterar just nu inför föreställningen ”Stulna juveler” som har premiär i augusti på Stockholms stadsteater. Hon har olika knep för att slappna av, att vara i trädgården till exempel.

– Jag tycker också att musik och rörelse har en helande positiv effekt. Jag brukar inte ha så svårt att släppa jobbet när jag kommer hem, för mina två underbara barn fångar min uppmärksamhet, säger hon.

För att undvika onödig stress tipsar Torbjörn Åkerstedt om att skära ner på kraven från omgivningen och att unna sig 1-2 timmar problemfri tid innan läggdags.

– På kvällen kan man till exempel läsa en bok eller se på tv. Lugna fysiska aktiviteter som långa promenader är också bra mot både stress och sömnproblem, säger han.

Vad brukar du själv göra för att varva ner?

– Jag måste erkänna att jag sitter och jobbar en hel del om kvällarna. Men då brukar jag läsa vetenskapliga artiklar, det är inte så att jag sitter och planerar institutionens budget strax innan läggdags.

Dansaren Tobias Wallin, känd från tv-programmet ”Let’s dance”, har haft några fullspäckade månader.

– Den här våren är den sjukaste jag har varit med om. Förutom ”Let’s dance” så har jag hållit i kurser på Kulturama flera gånger i veckan, vi har byggt en terrass hemma på Söder och så har jag precis blivit pappa, säger han.

Men trots en stressig vardag säger Tobias Wallin att han är bra på att slappna av.

– Jag är lite av en expert på att njuta, trots att jag har många bollar i luften. Det gäller att stanna upp och reflektera över det man gör, säger han.

Tobias Wallins Let’s dance-partner Anna Brolin berättar att hon är noga med att ta en minut i taget för att inte bli stressad i sitt jobb som sportjournalist.

– Annars blir att-göra-listan alldeles för lång, säger hon.

Fakta

Byt telefon och internet mot en bok

Bryt tydligt mot vardagen, gör något annorlunda.

Fundera över att stänga av telefonen och internet. Det finns en fara i att ständigt vara uppkopplad på semestern.

Ha inte för höga ambitioner, planera inte in så många aktiviteter.

Skaffa egen tid där du kopplar av.

Sänk tempot om du åker på resa, se till att koppla av, ligg på stranden och läs en bok.

Källa: Stressinstitutet