ANNONS

Åtta år av kaos väntar när Mälarbanan byggs ut

Kaos väntar i Sundbyberg och Solna när Mälarbanan byggs ut
Stora förändringar väntar – inte minst i Sundbyberg, där planen är att bygga om hela stadskärnan samtidigt som Mälarbanan byggs ut.
Förberedelserna av Mälarbanans utbyggnad har bara börjat i Sundbyberg. När bygget drar i gång på riktigt väntar minst åtta år av kaos – både i Solna och Sundbyberg.
ANNONS

Trafikverket bygger ut järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll. Två spår ska bli fyra, avgångarna ska bli fler och ankomsttiderna säkrare.

Planen är att sträckan Huvudsta-Spånga, genom Sundbyberg, ska börja byggas tidigast 2022.

I Solna planeras fyra nya spår, en tunnel ovan mark och en ny pendeltågsstation i Huvudsta. I Sundbyberg ska järnvägen byggas ut med nya spår i en tunnel.

Miljardnota för Sumpan när järnvägen byggs ut

Tidslinje

Planen: så byggs Mälarbanan

Sedan 2016 är fyra spår i drift på sträckan Kallhäll-Barkarby och Tomteboda-Huvudsta.

Nu, under hösten 2019, håller Trafikverket på att bygga klart sträckan Spånga-Barkarby.

Hösten 2021 väntas Veddestabron i Barkaby vara färdigbyggd.

Tidigast 2022 ska järnvägen mellan Huvudsta-Spånga (genom Sundbyberg) börja byggas ut. Det beräknas ta cirka åtta år.

Tidigast 2025 är planen att en ny regionalplattform och entré till Barkaby station vara färdigbyggd.

Källa: Trafikverket

Kan bli åtta år av kaos

Under hösten av förberedande arbete dragit igång i Sundbyberg.

Arbetet och borrningarna har stört flera av de som bor i närheten. Men enligt Frida Majak, kommunikatör på Trafikverket, kommer störningarna fortsätta under perioder en lång tid framöver.

– Vi kommer göra vårt bästa för att ta hänsyn till de som bor och rör sig i närområdet, men det går ju inte att smyga ner järnvägarna i tunnlarna utan att det märks, säger Frida Majak.

Järnvägsutbyggnaden i Solna och Sundbyberg väntas sammanlagt ta åtta år. Det kommer med andra ord inte vara klart förrän absolut tidigast 2030.

Trafik leds om och vägar stängs av

Under arbetets gång kommer trafik behöva ledas om och vägar kommer behöva stängas av. Även tillfälliga avstängningar av järnvägen kommer göras när det krävs.

– Det gör vi för att det ska vara säkert och tryggt för de som arbetar och för de som reser, säger Frida Majak.

För att minska störningar kommer Trafikverket planera in avstängningarna när färre arbetspendlar, till exempel under helger.

Sammanlagt väntas hela utbyggnaden mellan Tomteboda och Källhäll kosta 19,5 miljarder kronor.

MÄLARBANAN

Därför måste järnvägen byggas ut

Var fjärde svensk bor i Mälardalsregionen och allt fler fortsätter flytta in.

I dag används spåren maximalt på den del av Mälarbanan som leder in mot Stockholm mellan Kallhäll och Tomteboda.

På de två spåren måste alla tåg samsas på den 20 kilometer långa sträckan.

Det gör att fjärrtåg och regionaltåg måste köa bakom de lokala pendeltågen som stannar vid varje station. Detta leder till att även pendeltågen får köa.

Källa: Stockholms stad