Var tredje buss kom fram för sent

Inte heller i februari nådde Arriva SL:s punktlighetsmål för busstrafiken. Det visar siffror från SL.

Däremot ökade klagomålen – samtidigt som bussresandet minskade något.

Det går inte så bra för trafikentreprenören Arriva. I december skar man ner antalet bussturer och hävdade att det kanske skulle få bussarna att gå i tid bättre.

Nu visar det sig för andra månaden i rad att bussarna tvärtom varit mindre punktliga än året innan. Klagomålen har dessutom blivit fler, och är nu mer än tre gånger så många som 2012, innan Arriva tog över.

Hos Arriva menar man att siffrorna för årets första två månader beror på att Roslagsbanans Kårstalinje har varit avstängd (tågen började gå igen den 10 februari).

– Det är ju Kårstalinjen och ersättningsbussarna som varit den stora boven. Det har varit en del avåkningar bland ersättningsbussarna i det hala väglaget. Då kommer inte andra förbi, säger Ola Insulander, kommunikatör på Arriva.

Att klagomålen ökat tror han har beror på förändringarna i trafiken som infördes i slutet av förra året.

– Det har ju dragits ner i trafiken, bland annat i Åkersberga och Täby och även blivit ändrade linjesträckningar.

Hur ser ni på att klagomålen är tre gånger fler nu än 2012?

– Vi ser det inte så. Vi har mindre klagomål än vi hade för två år sedan.

Men 2013 var ju extremt, det var kaos när ni tog över?

– Ja, i och för sig. Men målet är att alla ska vara nöjda.

Efter sommaren höjer troligen SL biljettpriserna. Vad gör ni för att resenärerna ska känna att det är värt att betala mer?

– Vi försöker få nöjda kunder och få bussarna att gå i tid.

Fakta

Så skötte sig Arriva i norrort

I februari 2014 ställde Arriva in 15 bussturer.

I februari 2015 ställdes 51 turer in.

I februari 2014 var antalet påstigande 80 000 personer per dygn.

I februari 2015 hade siffran sjunkit till 75 000.

Inte något år sedan man tog över 2013 har Arriva helt klarat SL:s punktlighetsmål under januari–februari.

I februari 2015 kom 67 procent av bussarna fram i tid. Målet är 75 procent.

Källa: SL