ANNONS

Var tredje går i skola utanför Sundbyberg

Noak Arnesson och Harald Selegård har valt att stanna i Sundbyberg. De går i nian på kommunala Ängskolan och tycker lärarna är bra och engagerade.
Noak Arnesson och Harald Selegård har valt att stanna i Sundbyberg. De går i nian på kommunala Ängskolan och tycker lärarna är bra och engagerade.
Skolan är den hetaste valfrågan i Sundbyberg. Att både lärare och elever söker sig bort från kommunen oroar.
ANNONS

Valaffischer med budskap och löften om skolan tapetserar Sundbyberg. Skolan engagerar här. När Lokaltidningen Mitt i frågade 100 invånare om den viktigaste valfrågan svarade 15 procent just skolan.

Noak Arnesson och Harald Selegård har just börjat nian på Ängskolan där de trivs fint.

– Vi har väldigt bra lärare. De är duktiga på att undervisa och lite roliga, så man vill lyssna, säger Noak.

– Ingen elev lämnas ensam, alla får bra hjälp, instämmer Harald, som själv vill bli lärare i framtiden.

Stadens mål är att bli Sveriges bästa skolkommun 2020. Men vägen dit är lång. I Lärarförbundets senaste nationella ranking hamnade Sundbyberg på plats 272 av 290.

Vårterminen 2014 saknade 34 procent av eleverna årskurs nio betyg i ett eller flera ämnen. Genomsnittet i länet ligger på 20 procent.

Siffror från Skolverket visar vidare att många elever, 37 procent, väljer bort Sundbyberg för friskolor eller skolor i andra kommuner. Det gäller även lärarna. Samtidigt uppger eleverna i Sundbyberg att de gillar sina skolor, 82 procent svarar att de trivs i senaste mätningen.

– Våra lärare söker sig till skolor i kranskommuner för att få upp lönerna. Det är ett jätteproblem. Sundbyberg har halkat efter, säger Malin Sandström, ordförande för Lärarförbundet Sundbyberg.

Sundbyberg måste bli attraktivt för duktiga lärare, menar hon. Fler speciallärare och insatser för elever med behov av kunskaps- eller socialt stöd krävs för att ge lärarna mer tid för eleverna.

ANNONS

När Lokaltidningen Mitt i frågar invånarna vad de uppfattar är problemet, nämns stökiga klasser och låga resultat. Många anser att det behövs fler lärare.

Men lärartät­het­en har förbättrats i stadens grundskolor. 2012 gick det nästan 15 elever per lärare, 2013 var det 12,4, visar Skolverkets siffror. Men kärnan, menar Malin Sandström, är att lärarna får fokusera på rätt sak.

– Det viktigaste är att läraren får göra sitt jobb – att undervisa. Sundbybergs skolor är bra och lärarna gör så gott de kan. Men för att få fräs på resultaten krävs det att politikerna satsar på lärarna. Allt börjar i klassrummet.

I år har alla politiska partier i Sundbyberg enats om mål för skolan fram till 2020 efter dialog med elever och föräldrar. Gymnasiebehörighet för alla nior och kompetensutveckling av lärare finns bland målen.

Våra lärare söker sig till kranskommuner för att få upp lönerna. Det är ett jätteproblem.malin sandström, lärarförbundet sundbyberg