Vårbergsbor: Nej tack till sex våningar höga hus

Husen vid Söderholmsgränd, sedda från ängen.
De planerade husen vid Söderholmsgränd, sedda från ängen.
När stadsbyggnadskontoret fick kritik för att planera 7-våningshus tätt inpå ett radhusområde i Vårberg sänktes husens höjd – till sex våningar.
Fortfarande alldeles för högt, tycker många invånare.

Som Mitt i tidigare har berättat planeras cirka 300 nya lägenheter i korsningen Vårbergsvägen-Söderholmsgränd och på fotbollsplanen vid Söderholmsskolan, vid Söderholmsgränd. Dessutom får skolan flera nya byggnader, en större skolgård och en ny fotbollsplan med konstgräs, om planen klubbas. 

Förslaget till detaljplan var ute på granskning den 22 augusti–19 september. Det var invånarnas sista chans att tycka till om de stora förändringar som väntar.

För stor kontrast

Nu har synpunkterna kommit in till stadsbyggnadskontoret. Av dem framgår att det framför allt är husens höjd som väcker motstånd.

I ett gemensamt yttrande anser 75 radhusägare i Samfälligheten Laxholmen att kontrasten mellan radhusen och de planerade sexvåningshusen blir för stor. Dessutom bryter de höga husen den fallande skyline som Vårberg har, med högre hus i centrum och allt lägre hus ju närmre Mälaren man kommer, påpekar de,

Flera enskilda radhusägare kritiserar också husens höjd:

”Vi vill inte ha en mur några meter från våra vardagsrum”, skriver en man som bor på Söderholmsgränd. Han ogillar att sex bostadshus, 4–6 våningar höga, ska byggas på den nuvarande fotbollsplanen och framhåller att även Skönhetsrådet gjort tummen ner för husens höjd.

”Tunnlarna ger trygghet”

Den planerade rivningen av gång- och cykeltunnlarna nära skolan, får också tummen ner, både av de 75 radhusägarna i Samfälligheten Laxholmen och av enskilda invånare. ”Tunnlarna ger trygghet genom att våra barn kan röra sig mellan fritids, skola, naturen och husen”, skriver till exempel en pappa.

”Riv inte gångtunnlarna – de är en trygghet”

Trots att stadsbyggnadskontoret planerar både upphöjningar och avsmalningar på Vårbergsvägen för att hindra snabb trafik är kritikerna rädda för ökad olycksrisk. Stadsbyggnadskontoret menar å sin sida att dagens trafikseparering driver upp farten på Vårbergsvägen och att trafiken kan bli lugnare när gatan blir mer stadslik och kantas av bostäder.

Kritik mot få p-platser

En annan het fråga är antalet parkeringsplatser. Stadsbyggnadskontoret planerar för 0,48 p-platser per nybyggd lägenhet, med syftet att få få ner biltrafiken och förmå människor att välja kollektivtrafiken.

Men kritiska Vårbergsbor tror att följden blir parkeringskaos. De framhåller att det redan är ont om p-platser, och tror att många nyinflyttade kommer att ha bil eftersom området ligger en bit från t-banan.

”Trafikkaoset i området kommer bli katastrofalt med parkerade/slängda bilar på varenda gatstump”, skriver till exempel en man.

Husen blev en våning lägre

Utöver de 74 personerna i Samfälligheten Laxholmen har cirka tio Vårbergsbor skickat in sina synpunkter under höstens granskningsperiod. Kritiken är densamma som den invånarna kom med under samrådet hösten 2017. Då skrev cirka 150 personer på namnlistor och fick visst gehör för sin kritik mot husens höjd.

I det ursprungliga förslaget skulle de högsta husen få sju våningar. I det nya förslaget är maxhöjden sex våningar. Fortfarande för högt, anser många som tycker att hus med två–tre våningar är idealet.

Stadsbyggnadskontoret ska nu titta på de synpunkter som kommit in och bearbeta det nuvarande förslaget till detaljplan utifrån det. Detaljplanen väntas klubbas i slutet av 2018.