ANNONS

Vårbyskolan går mot trenden – här ökar killarnas betyg

hudd, vårby skola, högre snittbetyg, trendbrott bland pojkar. Emilija Trajkoska - Svart tröja. Aleyna Harmanci - Grön tröja. Jeremine Musisi - Vit jacka.
Aleyna Harmanci, Jeremine Musisi och Emilija Trajkoska går alla i nian på Vårbyskolan.
Vårbyskolan går mot trenden. Här har pojkarna höjt sitt meritvärde med 45 procent de senaste fyra åren. Det är också den skola som förbättrat sina resultat mest i kommunen.
– Man känner sig trygg här och kan fråga alla om hjälp, säger Jeremine Musisi.
ANNONS

När Skolverket häromveckan presenterade statistik för niornas slutbetyg stack Vårbyskolan ut – på flera sätt. Det är den skola i kommunen som höjt sina meritvärden mest. Särskilt pojkarna har förbättrat sina resultat avsevärt.

Pojkar har i allmänhet lägre betyg än flickor och pojkarnas snittbetyg i kommunen har försämrats. Men Vårbyskolan går mot strömmen. Här har pojkarna i årskurs 9 ökat sitt meritvärde med 45 procent de senaste fyra åren. I våras var det till och med en större andel pojkar än flickor som klarade kunskapskraven i alla ämnen.

– Jag var nog stökigare tidigare. Nu pluggar jag och det gör alla killar i klassen. Vi vet att det är viktigt, det är våra liv det handlar om, säger Jeremine.

Vi träffar honom tillsammans med Emilia Trajkoska och Aleyna Harmanci en solig oktobereftermiddag. De går alla tre i årskurs nio på Vårbyskolan.

– Jag tror att de tär mer norm att tjejer ska plugga, medan killarna är lite mer stökiga. Men det har ändrats i nian, säger Emilia.

hudd, vårby skola, högre snittbetyg, trendbrott bland pojkar. Emilija Trajkoska - Svart tröja. Aleyna Harmanci - Grön tröja. Jeremine Musisi - Vit jacka.

Aleyna Harmanci, Emilija Trajkoska och Jeremine Musisi går i nian på Vårbyskolan. De beskriver en stämning där det är helt okej att plugga och där man kan fråga vilken lärare som helst om hjälp.

Liten skola där alla känner varandra

De beskriver en stämning på skolan som präglas av trygghet.

– Alla känner varandra. Vi har åkt på läger tillsammans och vi umgås på fritiden och pluggar ihop på biblioteket efter skolan, säger Emilia.

ANNONS

– Om jag behöver hjälp med något kan jag alltid fråga en lärare, det behöver inte vara min mentor, säger Aleyna.

– Man kan prata med lärarna även om sånt som inte rör skolan. Och få hjälp med allt, säger Jeremine

Trygghet och tillit verkar vara en stor del av Vårbyskolans framgångsfaktor. Rektorn Lena Sjögren talar om hur viktigt det är att ha tillit till lärarna och att de i sin tur har tillit till eleverna.

Vi har de elever vi har. Vi får anpassa oss efter dem, inte tvärtom. Vi insåg att vi måste förändra undervisningen.

Lena Sjögren, rektor Vårbyskolan.

– Vi har de elever vi har. Vi får anpassa oss efter dem, inte tvärtom. Vi insåg att vi måste förändra undervisningen, säger hon.

Det har varit en tuff resa. För sex år sedan var endast 36 procent av niondeklassarna behöriga till gymnasieskolan – att jämföra med drygt 85 procent av samtliga elever i Huddinge kommun. Idag är drygt 70 procent behöriga.

– Vi skalar bort allt annat och tittar bara på kunskapsnivån, vilken nivå eleverna har och så utgår vi från det, säger svenskläraren Maria Nömm.

hudd, vårby skola, högre snittbetyg, trendbrott bland pojkar. FV: Malin Nömm, Lärare, Lena Sjögren, Rektor och Hevi Mati, Lärare.

Engelskaläraren Hevi Mati, rektor Lena Sjögren och svensklärare Malin Nömm. ”Vi måste hela tiden anpassa oss efter eleverna. De metod vi använder nu kanske inte fungerar om ett par år”, säger Lena Sjögren.

Utåtagernade pojkar ofta höpresterande

Så gott som alla elever på skolan har svenska som andraspråk. Skolan har en stor andel nyanlända och rotation av elever då en del utvisas eller flyttar på grund av förändrade livsvillkor.

Varje vecka träffas lärarna ett par timmar och och går igenom elevernas kunskapsnivå, vad som inte fungerar och vad de behöver lägga extra krut på. De har också blivit bättre på att anpassa undervisningen på olika nivåer där eleverna befinner sig.

Utåtagerande pojkar är ofta högpresterande men understimulerade

Lena Sjögren, rektor

– Jag tror att det här kanske framför allt har gynnat pojkarna. Utåtagerande pojkar är ofta högpresterande men understimulerade. Sedan jobbar vi mycket med positiv förstärkning i mindre grupper med elever som är utåtagerande, säger Lena Sjögren.

hudd, vårby skola, högre snittbetyg, trendbrott bland pojkar. Emilija Trajkoska - Svart tröja. Aleyna Harmanci - Grön tröja. Jeremine Musisi - Vit jacka.

Emilija Trajkoska, Jeremine Musisi och Aleyna Harmanci tycker väldigt tycker om sin skola. ”Man är mer här än med sin familj. Det blir som ens familj”, säger Emilia.

Viktigt känna stolthet

Niorna i Vårbyskolan har fortfarande lägst snittbetyg i kommunen, men Lena Sjögren tycker att det är elevernas utveckling som är det viktigaste. Var de börjar och var de befinner sig kunskapsmässigt när de går ut grundskolan.

– Våra elever ska känna sig stolta när de går ut Vårbyskolan. Även om alla inte får de högsta betygen ska de ha genomgått en kunskapsutveckling.

På vägen ut passerar vi skolans Wall of fame. Här hänger fotografier på tidigare elever som musikjournalisten Ametist Erdogan, fotbollsspelaren Magnus Hedman, och kriminologiprofessorn Felipe Estrada.

Emilija, Aleyna och Jeremine har tydligt framtidsplaner. Emilia tänker söka till natur på gymnasiet och kanske läsa medicin senare, Aleyna och Jeremine tänker läsa ekonomprogrammet och Aleyna vill plugga juridik i framtiden.

Men det är inte utan vemod som de kommer att lämna Vårbyskolan.

– Man vill vara med varandra så mycket det bara går det här året innan alla splittras säger Jeremine.