Välj ditt område
Bagarmossens vårdcentral har tappat i förtroende det senaste året
Bagarmossens vårdcentral har tappat i förtroende det senaste året
Niran El Kouni, verksamhetschef Bagarmossens vårdcentral
Niran El Kouni, verksamhetschef Bagarmossens vårdcentral
Gunhild Arvidsson, medicinsk sekreterare, Bagarmossens vårdcentral.
Gunhild Arvidsson, medicinsk sekreterare, Bagarmossens vårdcentral.

Vårdcentralens nya chef lovar bättring

Nyheter Specialister som slutar, månadslånga väntetider och kö runt kvarteret. Flera vårdcentraler längs linje 17 har tappat stort när det gäller patienternas förtroende under det senaste året – och värst har det varit för Bagarmossen. Men verksamhetschefen Niran El Kouni lovar att det redan inom några månader kommer att vara stor skillnad.

Det senaste årets ökade missnöje handlar framför allt om vårdcentralens tillgänglighet: Månadslånga väntetider och svårigheter att nå fram på telefon. Peter Lundqvist på enheten för allmän medicin på hälso- och sjukvårdsförvaltningen säger att man fått tydliga signaler om att det inte funkar bra på vårdcentralen i Bagarmossen.

– Vi har en dialog med vårdcentralen och följer upp så att de jobbar för att lösa situationen och att läget inte förvärras.

Patientenkäten är det redskap som landstinget använder för att kunna se hur vårdgivarna sköter sitt uppdrag. Mitt i har tittat på enkätsvaren för vårdcentralerna i Björkhagen, Bagarmossen och Skarpnäck och jämfört siffrorna från 2015 och 2016. Genomgången visar att nöjdheten som helhet har minskat mest för Bagarmossens vårdcentral, med en nedgång med åtta procentenheter. För vårdcentralen i Björkhagen är nedgången två procentenheter och i Skarpnäck har nöjdheten ökat.

Missnöjet med Bagarmossens vårdcentral syns tydligt på flera områden. Nöjdheten med tillgängligheten som helhet i har till exempel droppat med 8 procentenheter och när det gäller den enskilda frågan om möjligheten att få träffa en läkare inom rimlig tid, vid Bagarmossens vårdcentral är förtroendeminskningen ännu större: 15 procentenheter.

Ny chef

Niran El Kouni blev ny verksamhetschef för Bagarmossens vårdcentral i januari i år, tillförordnad sedan oktober och dessförinnan distriktsläkare på vårdcentralen. Hon medger att det har varit jobbigt den senaste tiden.

– Vi vet att förtroendet och nöjdheten sjunkit. Väntetiderna har varit långa och är det fortfarande. Vi tappade fyra läkare på väldigt kort tid, en chef gick i pension, en blev sjuk. Och allt hände på samma gång.

Kollegan Gunhild Arvidsson, medicinsk sekreterare, har jobbat på vårdcentralen i nästan 30 år. Hon lägger till:

– Det är rätt extremt att fyra specialister slutade samtidigt, samtidigt som det är stor brist på specialistläkare. Det är klart att det blir rörigt under en period. Men är det akut så får man en tid samma dag.

Men bara om man är snabb med att ringa telefonslussen på morgonen, eller hur?
– De sköterskor som svarar gör en lägesbedömning, vi har haft svårt att hinna med alla men jag ser ett annat problem i det här också: Vi lever i en stressig tid, alla livspusslar och vill ha en tid på en gång, eller också är man ledig i dag och vill passa på för att slippa vara borta från jobbet, säger Gunhild Arvidsson.

Vi lever i en stressig tid, alla livspusslar och vill ha en tid på en gång, eller också är man ledig i dag och vill passa på för att slippa vara borta från jobbet.

Gunhild Arvidsson, medicinsk sekreterare

Återinför öppen mottagning

Och en person som ringer och är akut sjuk får förstås komma hit, menar Niran El Kouni. I dag är väntetiderna mellan en och åtta veckor. De läkare som har jobbat här längst har längst väntetider.

Men hur ska ni få bukt med det låga förtroendet hos era patienter?
– Vi har lyckats rekrytera så att vi har nästan full bemanning och vi har anställt ytterligare två läkare för att kunna jobba undan väntetider, säger Niran El Kouni.

Räcker det verkligen med att bemanna upp?
– Droppet i förtroende, och det ökade missnöjet kom just i samband med den plötsliga läkarbristen. Men vi ska också återinföra öppen infektionsmottagning, för att minska trycket på telefonväxeln.

Men öppen mottagning har ni ju redan provat, då var det kö runt kvarteret.
– Ja, den vi hade var ingen rolig historia. Den nya kommer att vara mer styrd med tydliga regler. Bara den som söker akut för infektionssjukdom tas emot, säger Niran El Kouni.

Skillnad inom kort

Återinförandet av den öppna mottagningen kommer att göra skillnad direkt, tror Niran El Kouni. Och det faktum att nästan alla vårdcentralens cirka 14 000 listade patienter nu åter är knutna till en husläkare.

När kommer förbättringen att märkas?
– Redan inom ett par månader, säger Niran El Kouni.

Gunhild Arvidsson flikar in:

– Men sedan kommer sommaren och semestrarna, det kan vara bra att komma ihåg det.

Mindre nöjda i Bagarmossen och Björkhagen

2016 (jämfört med 2015).  Andel nöjda eller mycket nöjda patienter i procent

Vårdcentral          Helhetsintryck           Tillgänglighet           Bemötande
Björkhagen                         62 (-2)                            72 (-6)                             74 (-5)
Bagarmossen                      71 (-8)                             70 (-8)                            77 (-10)
Skarpnäck                            83 (+11)                           88 (+5)                         87 (0)
Länssnitt                              80                                      82                                  85

Källa: Sveriges kommuner och landsting

Hur nöjd är du med Bagarmossens vårdcentral?

Tim Schoor, naturvårdskonsult, Bagarmossen, med sonen Manuel Norrman:

– Jag har inte särskilt stort förtroende för någon vårdcentral egentligen. Situationen är ju den samma nästan överallt med många listningar, stor personalomsättning och brist på läkare. Jag har varit listad här sedan 2015 och för det mesta är det bra men det kan variera mycket, det är lite ett lotteri, det kan vara bra en gång men inte nästa.

Hur lätt eller svårt är det att få en tid här i Bagarmossen?

– Det är jättesvårt att få tid, särskilt hos husläkare, jag har fått vänta i två månader. Men det gör inte så mycket, så länge det inte är akut egentligen. Men om det till exempel är akut med barnen söker jag aldrig här utan vänder mig direkt till närakuten.
Isabel Urrutia, undersköterska, Bagarmossen:

– Jag har gått länge här men söker inte vård så ofta. Mest akuttider i så fall.

Hur nöjd är du med din vårdcentral?

– Så där, jag tycker att det var lite bättre förut, det känns som att det har hänt någonting. Om man ringer direkt på morgonen när växeln öppnar får man en tid samma dag, är man lite för sen på telefonen får man ingen tid.
Kayona och Mats Severin, nybliven pensionär och arbetssökande, Skarpnäck:

– Själva vården är det inget fel på, de är trevliga och det funkar bra. Vi har gått här länge.

Varför går ni inte i Skarpnäck?

– Det är inte värt att "hatta runt" och byta vårdcentral, det är skönt att gå till samma ställe. Och de är bra här bortsett från att det är jättelånga väntetider om man vill komma till husläkare, då kan man få vänta i två månader.
Carl-Erik Paulin, fotograf, Skarpnäck:
– Jag är Skarpnäcksbo sedan 1984 och har gått alltid gått här.

Varför går du inte i Skarpnäck istället?

– Jag gillar att veta vilka läkarna är och att de vet vem jag är. Jag känner stort förtroende för de som jobbar här. Visst, det är jättesvårt att få tider, men jag tror att det framför allt påverkar den som har behov av att träffa läkare ofta.
Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Krog

500 fler krogar i Stockholm – på tio år

Krog

”Vi lever i en narcissistisk njutningskultur”

Mannen lurades in av tre kvinnor i en bil i Brandbergen. Vinet han bjöds på ska ha drogat honom
Brott

70-årig Haningebo drogades – tappade 30 000

Nyheter

Livstids fängelse för ”Arbogakvinnan”

Nyheter

Staten kan offra supercentrala läget till EU

Nyheter

Cornelis pengar ger rekordsumma till artist