Min lokala hjälte

Vårdpersonalen byttes ut 20 gånger på en månad

Aino Lehtis make Vilho fick ofta möta ny vårdpersonal.
Aino Lehti, vars make Vilho hade hemtjänst innan han gick bort tidigare i år, fick uppleva en hemtjänst med ständigt ny och många gånger outbildad personal.
36 privata hemtjänstföretag slåss om kunderna i Nacka. Många med outbildad personal – som ofta byts ut. Aino Lehtis make Vilho vårdades av 20 olika människor under en månad.

Utanför fönstret blåser en iskall vind. Inne i Aino Lehtis vardagsrum bjuds på varmt kaffe och hembakad äppelkaka.

Aino arbetade i många år som tolk och hemspråkstränare. Maken Vilho, som gick bort tidigare i år och som Aino var gift med i 50 år, jobbade som varvsarbetare, och på senare år som egen­företagare inom båtbyggarbranschen.

Under sin sista tid i livet hade maken hjälp av hemtjänsten.

niobolagvarnade

Aino Lehtis upplevelse av hemtjänsten var till en början att personalen kunde sin sak. Men allt eftersom kom fler personer från hemtjänsten som saknade utbildning, och som inte alltid visste  vad som förväntades av dem.

I slutet av perioden Vilho hade hemtjänst kunde paret under en månad få hjälp av ett 20-tal olika personer.

Exempelvis fick maken hjälp med att lägga sig vid en viss tid eftersom hemtjänstbolagets arbetsschema var upplagt så. Vare sig Aino eller Vilho gillade det. Aino säger att maken var kvällsmänniska och föredrog att vara uppe minst ett par timmar till på kvällarna.

– Han gillade att sitta uppe och titta på idrott på tv, berättar Aino.

Vilho Lehti hade egentligen rätt till hjälp varje morgon, lunch och kväll. Men Aino Lehti frånsade sig hjälp lunch- och kvällstid eftersom hon tyckte att hon kunde ge bättre hjälp själv.

Samtidigt som Aino Lehti har de här erfarenheterna av hemtjänsten, säger hon att hon verkligen uppskattar den hjälp hon och maken fick i övrigt.Landstinget, vårdcentralen och kommunen gav läkarhjälp och paret fick många hjälpmedel installerade i bostaden för att underlätta deras vardag.

I Nacka kommun gäller lagen om valfrihet, LOV, inom hemtjänsten. Personer i behov av hemtjänst får själva välja hemtjänstbolag, Nacka kommun bedriver ingen egen hemtjänstverksamhet.

Av den uppsjö av bolag som fanns, och finns, att välja på, valde Aino Lehti ett av bolagen.

– Det valde jag på måfå, säger Aino.

Med tanke på mängden hemtjänstbolag tror Aino Lehti att det är slumpen som avgör vilken hemtjänsthjälp man får.

Ska det vara så?

– Nej, nej, det är därför jag tycker det borde finnas en myndighet som kontrollerar hemtjänsten, säger Aino.

Kontrollmyndigheten i det här fallet är Nacka kommun. Lina Blombergsson, enhetschef på sociala kvalitetsenheten i kommunen, säger att de kontinuerlig följer upp att hemtjänstbolagen gör det som de är skyldiga att göra.

Att det är så många bolag att välja på ser Lina Blombergsson inte som ett  problem.

– Nej, vi har kundval och det ger kunderna möjlighet att välja vem som ska utföra hemtjänst. Företag som ­inte uppfyller kommunens krav blir inte kvar i kundvalet, säger Lina Blombergsson, och fortsätter:

– Vi är noga med kunden ska få bra kvalitet, därför är det viktigt att företagen i kundvalet uppfyller våra villkor. Många av de företag som inte längre finns i kundvalet har avslutats då de inte haft kunder på tolv månader och då avslutas de automatiskt.

Aino Lehti med maken Vilho.

Aino Lehti med maken Vilho.

Aino Lehti säger att rådet hon vill ge till den som ska välja hemtjänst är att noga gå igenom att personalen verkligen har rätt utbildning.

Egentligen tycker Aino Lehti att kommunen borde ha egen hemtjänst:

– Det är en brist att kommunen inte erbjuder egen hemtjänst. Det skulle skapa mer förtroende bland äldre och ge mer trygghet, säger Aino.

Läs mer om Nacka:

Bildspel: Känner du igen ditt gamla Nacka?

Nacka och Stockholm bygger mest

Så kan Nackas t-banestationer se ut