Min lokala hjälte

Bilist rammade polis vid kontroll

Polisen Aleksander Nilsson, mäter hastigheter på Tranebergsbron där en kollega blev påkörd för några månader sedan.
Polisen Aleksander Nilsson, mäter hastigheter på Tranebergsbron där en kollega blev påkörd för några månader sedan.
Allt fler smiter från polisens trafikkontroller.

Trafikpolisen Hans Nilsson är nu orolig för sina kollegors säkerhet och efterlyser hårdare straff för dem som struntar i att stanna.

Kvällen i slutet av september på Tranebergsbron i Bromma kunde ha slutat riktigt illa.

Polisen höll en rutinmässig trafikkontroll när en bilförare i stället för att sakta ner tryckte gasen i botten.

En polisman hamnade i vägen, fick kasta sig åt sidan och tumlade över motorhuven. Bilen körde vidare, rammade en polisbil och kraschade sedan in i en stolpe några hundra meter bort.

I bilen fanns bland annat en skarpladdad pistol. Föraren misstänks nu för mordförsök mot den påkörda polisen.

– Den här kollegan lyckas hoppa upp och klara sig. Det är ju mer tur än något annat, säger Hans Nilsson som är chef för Västerorts­polisens trafikavdelning.

Bara en månad senare blev ännu en polis påkörd. Den här gången i Hässelby gård vid en kontroll av en stulen bil.

Enligt Hans Nilsson blir det allt vanligare att bilister struntar i att stanna vid polisens kontroller, och också vanligare att poliser råkar illa ut.

Orsakerna till smitningarna kan vara flera: Bilisterna har inget körkort, är påverkade, eller har något de inte vill att polisen ska upptäcka i bilen – som vapen, narkotika eller stöldgods.

och många smitare kommer undan.

– När vi försöker stoppa någon kan den, fort som tusan, köra in på en gångväg. Då åker vi inte efter. Hastigheterna kan vara 80–90 ­kilometer i timmen och man utsätter dem som finns på gångvägarna för en oerhörd fara, säger Hans Nilsson.

De som väl åker dit misstänks oftast för grov vårdslöshet i trafik – ett brott som ökat kraftigt i Stockholms län den senaste ­tiden. Lokaltidningen Mitt i har gått tillbaka 20 år i statistiken. I år är siffran högre än någonsin och vid oktobers slut slogs rekordet med totalt 440 händelser. Det är ungefär 1,5 fall om dagen.

Chefen för länspolisens trafikgrupp, Fredrik Ståhle, håller med om att problemet ökat.

– Det brukar vara någon smitare vid varje kontroll, säger han.

Vid nästa stora kontroll kommer de därför att använda en så kallad ”stinger”, alltså en spikmatta som slängs ut om föraren väljer att inte stanna.

Hans Nilsson efterlyser nu hårdare straff för dem som struntar i att stanna vid en kontroll. Många väljer i dag att chansa och sticka då de inte riskar så mycket om de väl åker dit. Något som kan riskera livet för dem som kommer ivägen.

– När någon som smitit säger att ”de ville ha lite roligt” är det något som är fel. Det finns en oro hos poliserna på fältet. Jag anser att samhället ska reagera allvarligare på de här händelserna, säger han.

Fakta

Vårdslösa bilister