Bo undrar: Varför denna gigantiska station?

För vräkig tycker Bo Söderberg.
För vräkig tycker Bo Söderberg.
Stora jordvallar, enorma ramper och hissar upp till en bro. Den tidigare stationen vid Visinge är ett minne blott och Enstabon Bo Söderberg kliar sig i huvudet varje gång han går förbi det vräkiga bygget.
– Varför kunde de inte bara bygga en enkel tunnel under?

Roslagsbanan byggs på flera sträckor ut med dubbelspår, vilket de flesta ser som en positiv utveckling av den kära tåglinjen. Men med utbyggnaden har även stationerna byggts ut – ibland rejält. En som undrar varför den tidigare Visinge station fått ge plats åt ett betydligt mer vräkigare bygge är Enstabon Bo Söderberg.

 

– Visinge station var tidigare en ganska enkel och diskret station. Nu har man byggt mycket stora jordvallar, byggt två broar på hög höjd och installerat två hissar. När jag pratat med andra i området frågar man sig varför de gjort en sådan ”over kill”? Det måste ha varit fantastiskt dyrt och det förfular landskapet.

Många trappsteg blir det på nya stationen. Foto: Bo Söderberg

Han har svårt att tänka sig att många kommer tycka om springandet i alla trappor när man ska till tåget och han undrar om det inte fanns en annan lösning.

– Varför kunde man inte bygga en enkel och diskret tunnel, förmodligen hade det kostat betydligt mindre och gjort mindre åverkan på området.

Bo Söderbergs förslag till en betydligt enklare lösning. Här vid Bergstorpsvägen.  Foto: Bo Söderberg

SL svarar

Mitt i Täby hörde av sig till Trafikförvaltningen på landstinget för att få svar på varför stationen blev som den blev.

– I samband med att vi har byggt ut Roslagsbanan har vi också bättrat på säkerheten vid flera stationer – däribland Visinge, säger Christian Hoffmann, presstalesperson på Trafikförvaltningen.

Han säger att den tidigare plankorsningen vid stationen inte var säker eftersom resenärer behövde beträda spåren för att komma till andra sidan. Och varför blev det ingen tunnel under då?

– Grundförhållandena i marken var alldeles för dåliga. Det är en slags sankmark som inte är lämplig för en tunnel och därför blev det en bro.

För att personer som sitter i rullstol ska kunna använda sig av stationen behövde man också bygga ramper och hissar.

– Roslagsbanan ska hålla en lång tid, därför behöver man modernisera stationerna.