Varför är det så tomt i centrum?

Mycket tomma lokaler i Vallentuna centrum. Kerstin Sandström
Kerstin Sandström utanför den tomma hörnlokalen där det tidigare såldes leksaker.
Massor med Vallentunabor passerar varje dag. Men det är inte tillräckligt många som handlar och butikerna slår igen.
Så varför bär det sig inte?
E-handel, konkurrens från Täby centrum och fula hus är några förklaringar.

Som vi berättat tidigare i veckan står den tidigare Swedbankslokalen tom sedan banken lämnade Tuna torg för en månad sedan. I hörnlokalen snett emot Vallentuna konditori, där det tidigare såldes leksaker, är det lika ödsligt.

 

Centrumet är en knutpunkt där pendlare tar Roslagsbanan eller kliver på bussen. Men mellan tågavgångarna är det få som rör sig över det blåsiga torget.

Fler arbetsplatser

– Det är synd när det står tomt, säger Kerstin Sandström. Men jag tror att det är svårt att få hit nya butiker. Restauranger har vi ganska många och jag undrar ibland hur det går för dem. Det är nog svårt att få något att gå runt. Folk sätter sig inte och äter i centrum så mycket. Man åker någon annanstans, in till stan.

Hon tror att fler arbetsplatser i området behövs för att bättra på kundunderlaget.

– Men det är nog svårt. De flesta reser iväg för att jobba och gör sina ärenden där.

Mycket tomma lokaler i Vallentuna centrum. Eric Torbrand

– Det är en fråga om marknadsföring, säger Eric Torbrand om varför lokaler står tomma.

Eric Torbrand, som bor på Mörbyvägen, saknar Järniabutiken. Han fick nyligen åka ända till Arninge för att köpa ett nytt lysrör.

– Men om det ska gå bra för butikerna krävs rätt marknadsföring, säger han. Folk har haft massor med idéer om vad de vill ha här genom tiderna. Men det måste vara fördelaktigt att handla i centrum. Annars åker man till Arninge.

Konkurrens

På Fastpartner, som äger de flesta fastigheter i centrum, konstaterar områdeschefen Marie Grönquist att det finns flera skäl till att det kan vara tufft att driva butik i centrum.

– E-handeln är en utmaning för alla centrum. Sedan är det konkurrens med framför allt Täby Centrum. Och de lokaler vi kan erbjuda är relativt små.

Därmed blir det marigt att möta de krav på butiksyta som de stora kedjorna har.

80-talsarkitektur

Ett annat skäl är estetiskt. Centrumets 80-talsarkitektur upplevs inte längre som attraktiv.

Vid årsskiftet tog Fastpartner över marknadsföringen av centrumet från centrumföreningen.

Så svarar ägaren på förslagen om nya butiker i Swedbankslokalen

– En del av det är att ta fram en ny grafisk profil och att formulera en mediastrategi, säger Marie Grönquist. Rent fysiskt måste man skapa mer liv i centrum. Där har vi ett samarbete med Vallentuna kommun för att försöka få till en gatumiljö som blir mer lockande och upplevs som trevligare.

 Vi kan sätta upp affischtavlor mot Roslagsbanan för att skapa liv.

Marie Grönquist

Men husen ser ut som de gör. Det är svårt att göra så mycket åt det.

– Men man kan jobba med färger och affischer för att göra det mer välkomnande. Vi kan sätta upp affischtavlor mot Roslagsbanan för att skapa liv. Kommunen ska på sikt bygga om markytorna. Där är vi med och påverkar hur det ska se ut. Det är mycket som händer just nu. Kanske ser man inte ser det som kommuninvånare just nu, men inom två till fem år hoppas vi att det är skillnad.