Hon ska erövra världen med virtual reality

Faviana Vangelius; Danderyd; Srvrives Studios; Virtual Reality; Spel; Spelstudio; Lovande företagare
Faviana Vangelius grundade SVRVIVE efter ett besök på Running Man. Foto: Viktor Gårdsäter
Virtual Reality; VR; VIrtuell Verklighet; VR-glasögon
Dyk med hajar eller bestig Mount Everest hemma i soffan. Virtual reality spås bli stort.
Virtual Reality; Augmentet Reality; Pokemon Go
Även förstärkt verklighet, tekniken som användes i succéspelet Pokémon Go, kommer stort.
Virtual reality har hittills mest varit en hobby för tech-nördar. Snart lär upplevelser i 3D-format vara en lika självklar del av vår vardag som surfplattor och smartphones. Danderydsbon Faviana Vangelius utmanar spelvärldens giganter på den snabbt växande VR-marknaden.

Tidningen Företagarna har nyligen utsett henne till en av Sveriges mest lovande unga entreprenörer. Faviana Vangelius från Danderyd startade SVRVIVE Studios för drygt ett år sedan, ett företag som utvecklar upplevelser för virtuell verklighet och förstärkt verklighet, augmented reality, tekniken bakom succémobilspelet Pokémon Go. Idag har SVRVIVE Studios 15 anställda, plus ett systerbolag Logtown Studios med 12 anställda och har sitt kontor på Tegelbacken i city.


Förstärkt verklighet; Augmented reality; Pokémon Go; Virtual Reality; Virtuell verklighet; SVRVIVE Studios; Faviana Vangelius; Danderyd

Tekniken augmented reality, förstärkt verklighet, som användes i succéspelet Pokémon Go spås bli stort. Foto: Mostphotos


Att förklara vad VR är, det är inte det enklaste, enligt Faviana Vangelius. När man sätter på sig ett VR-headset blir man visuellt separerad från verkligheten  – och ser, hör och rör sig i en helt fiktiv värld. Bestig Mount Everest, slåss mot rymdvarelser eller dyk bland hajar. Utan att lämna vardagsrumssoffan.

”I de mer sofistikerade varianterna känns det som att man befinner sig i Matrix”.

– Möjligheterna att skapa olika miljöer och världar är oändliga. I de mer sofistikerade varianterna känns det som att man befinner sig i Matrix, säger Faviana Vangelius.

Tredimensionellt format

Virtuell verklighet har hittills mest varit en hobby för tech-nördar och science fiction-entusiaster. Nu är den nödvändiga tekniken på plats och utvecklingen har tagit rejäl fart.


Virtual Reality; Virtuell verklighet; SVRVIVE Studios; Tech-nörd; IT-nörd; Faviana Vangelius; Danderyd

Virtuell verklighet har hittills varit förbehållet IT-nörden. Foto: Mostphotos


Många medieanalytiker är överens om att teknologin, upplevelser och innehåll i ett tredimensionellt format, snart är en lika självklar del av vår vardag som användandet av surfplattor och smartphones.

Enligt den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs kommer VR-bolagen att omsätta mer pengar än TV-branschen som helhet inom tio år. Alla de stora teknikjättarna har annonserat att de jobbar för fullt med virtual reality och augmented reality.

Augmented reality

SVRVIVE Studios värderades till 50 miljoner kronor, drog in 15 miljoner under första investeringsrundan och utmanar spelvärldens giganter på den snabbt växande VR-marknaden..

– Det är inte frågan om ifall virtual reality och augmented reality kommer att slå igenom, utan när, och då gäller det att vara redo. Vår ambition är att bli ett av världens bästa VR och AR-bolag, säger Faviana Vangelius.


Faviana Vangelius; Danderyd; Srvrives Studios; Virtual Reality; Spel; Lovande företagare

Faviana Vangelius arbetar just nu med ett empatispel i virtual reality-format. Foto: Viktor Gårdsäter


SVRVIVE Studios första VR-spel är utvecklat för HTC Vive och Oculus Rift. Deras andra VR-spel kommer även att finnas på Sony Playstation VR. Snart blir det även utveckling av AR-spel.

– Spel och VR är en ”match made in heaven”. Det ska självklart vara kul att spela, men vår ambition är även att utveckla spel som berör och har en positiv inverkan på spelaren, säger Faviana Vangelius.

Träna upp empatin

Nu arbetar man med ett spel där spelarna kan träna upp sin empati.

– Eftersom VR har så stor inverkan på hjärnan, varför inte bygga en VR-upplevelse som påverkar individer i en positiv riktning? Folk kan gott bli lite mer empatiska, säger Faviana Vangelius.

Fakta

Spel, filmer och utbildning

✔️ Virtual Reality, virtuell verklighet, är datagenererade världar där användaren upplever sig vara, med hjälp av särskild VR-headset. Ett virtuellt synfält skapas hela vägen runt användaren.

✔️ Utöver fascinerande filmer, resor till fjärran platser och uppslukande datorspel används VR även i utbildningssyften.

✔️ Tekniken är ett bra redskap för att lindra bland annat posttraumatiskt stressyndrom hos soldater.  Med ett VR-headset, rörelsesensorer och handkontroller kan olika situationer simuleras som tränar hjärnan.

✔️ Även läkarstudenter kan öva sig på att att operera under utbildningen utan att utsätta riktiga patienter för fara.

Fakta

Bestämde sig för en VR-karriär på Burning Man

Namn: Faviana Vangelius.

Ålder: 29.

Bor: Danderyd.

Familj: Fästman.

Sysselsättning. Medgrundare och VD för SVRVIVE Studios samt medgrundare till Logtown Studios – två av Sveriges ledande VR-studios.

Aktuell: En av Sveriges mest lovande unga entreprenörer enligt tidningen Företagaren.

Kuriosa: Bestämde sig för att satsa på en yrkeskarriär inom virtual reality på festivalen Burning Man i Nevadaöken, USA, för några år sedan när den svenska campen delade med sig av en VR-upplevelse. ”Jag blev frälst. Det var passion”, säger Faviana Vangelius.