”Värm inte upp” – och fyra andra sista minuten-tipsen inför maran

Drick inte för mycket så nära inpå loppet och värm inte (!) upp.

Löperskan Petra Månström, 39, har gett fler sista minuten-tips till Expressen inför lördagens mara.

1: Sluta drick två timmar innan loppet. Jag har varit med om att man måste kissa när det är tio minuter kvar, och då är det jättelång kö och man tappar lätt fokus på loppet.

2: Värm absolut inte upp! Man springer inte så fort att man riskerar att skada sig och man riskerar bara att trötta ut sig i onödan. Se de första kilometerna av loppet som uppvärmning i stället.

3: Tänk positivt när trötthetskänslorna kommer och våga hushålla med krafterna. Det är jobbigast mot slutet av loppet, och att känna att man orkar springa förbi andra löpare då kan vara motiverande.

4: Ät och drick rätt. Ät mat med mycket kolhydrater dagen innan. Men drick inte för mycket vatten tätt inpå loppet. Drick med måtta så att magen inte blir för tung.

5: Tänk inte på vad de runtom omkring dig gör. Spring i ditt eget tempo så att du inte tar ut dig för mycket. Var avslappnad och håll fast vid din plan. Det är lätt att ta ut sig för mycket och bli stressad annars.